- Jeg skulle egentlig ikke investere i bil nå, men jeg har gått og siklet på denne lenge, sier Anders Langset (27).

Nå skal han snart bli eier av salgsvinneren Tesla Model S.

- Både jeg, lillebror og far skal ha Tesla. Det har vært litt konkurranse internt i familien om hvem som får den først, sier Langset.

Han dro først til forhandleren i Bergen, men syntes vente­tiden på fire måneder var for lang.

- Da gikk jeg på finn.no, og fikk bilen til en veldig god pris. Elbilprodusenten klarer nemlig ikke å levere nok biler til å mette det norske markedet. Kundene får heller ikke kjøpe seg frem i køen, og dermed har det oppstått et annenhånds­marked på finn.no. Der kan de som har stått på venteliste i månedsvis utnytte betalings­viljen til kjøpere som vil ha bilen umiddel­bart. Når de selger sine leveringsavtaler eller alle­rede leverte biler, tar de langt høyere pris enn hos forhandlerne.

— Tjener 150.000 kroner

- Det er tydeligvis noen som har spekulert i dette og tjent litt penger, sier Joar Tenfjord, daglig leder i Tesla Motors Bergen.

Kunder som bestiller bilen gjennom ham må vente fire måneder på levering. Søndag lå det 12 annonser for Tesla S på finn.no hvor bilen leveres nå eller i løpet av kort tid. Prisene er høyere enn hos Tesla-forhandlerne.

Untitled-1.jpg

- Jeg har registrert at folk tjener opp mot 150.000 kroner på å selge bilen på internett, sier Tenfjord.

- Men på det jevne virker det som om prisene på annenhåndsmarkedet per i dag ligger omtrent 40.000-50.000 kroner over utsalgspris, sier han.

Deloitte-konsulent Langset fikk kjøpe Tesla S fra forretningsmannen Trond Gullaksen, som bestilte bilen for over ett år siden.

Gullaksen avviser å ha kjøpt Tesla’en som spekulasjonsobjekt.

- Men jeg skjønte at markedet var til stede. Jeg har fått ekstremt mange henvendelser på annonsen, sier Gullaksen, som er tidligere konsernsjef i verdipapir­foretaket Optimum.

- Som finansmann har du vel en fin fortjeneste på salget?

- Ja, jeg har tjent 20.000 kroner på dette. Jeg kunne fått mer, men jeg måtte bli ferdig med det, svarer Gullaksen.

Fordi de kan

Det er ikke bare privatpersoner som videreselger Tesla S med fortjeneste. Bilhuset i Tønsberg tilbyr en leveringsklar Tesla Model S Performance til 829.000 kroner. Daglig leder Jørn Holm forteller at Bilhuset har betalt rett i overkant av 700.000 kroner for bilen.

- Er dette en vanlig fortjeneste i bilbransjen?

- Nei, i bilbransjen har ingen en sånn margin, svarer Holm.

- Dere utnytter rett og slett Teslas manglende kapasitet til å levere?

- Ja. Hvis ikke vi gjør det, gjør andre det. Når markedet betaler prisen vi forlanger, ser vi ikke noe grunn til ikke å benytte oss av anledningen, sier han.

BYR OVER: På internett overbyr kundene hverandre for å få tak i Tesla Model S raskest mulig, til priser langt over Teslas egne nybilpriser. - Jeg skulle egentlig ikke investere i bil nå, men jeg har gått og siklet på denne lenge, sier Anders Langset.
PRIVAT