• Jeg er glad for at jeg ikke måtte gi den reiseregningen til sjefen, sier Robin Sandborg.

Fredag hadde grafisk designer Robin Sandborg vært i Sogndal på et kundemøte. Kl. 18.35 skulle han etter planen returnert til Bergen med fly. Slik gikk det ikke.

— Plutselig begynte det å snø i Sogndal og da turte ikke flyene å lande. Men det var nok like greit at vi ikke kom oss av gårde herfra, ettersom flyene også hadde problemer med å lande i Bergen, sier Sandborg.

Etter at flyet ble kansellert, fikk Sandborg og de andre passasjerene tilbud om å overnatte i Sogndal eller bli med i taxi til Bergen. Sandborg valgte taxi.

Ville tulle med sjefen

Fra Sogndal til Bergen er det nærmere 240 kilometer. Rundt kl. 19 dro maxitaxien fra Sogndal. Om lag fire timer seinere la Robin Sandborg ut bildet av taksameteret på bildedelingstjenesten Instagram med følgende tekst:

«Flyet fra Sogndal ble innstilt, så da kan jeg opplyse om at det koster 11.159,— å kjøre Sogndal - Bergen med taxi.»

KOM HJEM: Flyet fra Sogndal til Bergen ble kansellert, men etter fire timer i maxitaxi var Robin Sandborg hjemme igjen.

— Hva tenker du om sluttsummen?- Jeg tenker at jeg veldig gjerne skulle hatt kvitteringen for å kunne tulle litt med økonomisjefen vår, sier Sandborg, som nylig har begynt i selskapet Netlife Research.

- Skjer daglig

Ettersom det var Widerøes fly som ikke gikk, var det de som endte opp med å måtte betale for taxituren.

— Jeg er jo glad for at jeg ikke måtte gi den reiseregningen til sjefen på ordentlig, sier Sandborg.

Kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe forteller at de alltid forsøker å finne alternativ transport når flyene ikke kan ta av.

— Når vi kansellerer får passasjerene mulighet til å få igjen billettpenger eller få alternativ transport, slik som taxien i Sogndal. Dette skjer daglig i Widerøe, sier han.

Enorme summer

Ifølge Kongsteien bruker Widerøe årlig noen millioner kroner på bakketransport.

— Vi har et ansvar med å få folk frem, og klarer vi ikke å løse det selv, så må vi gi dem et alternativ - slik som taxien i dette tilfellet.

I maxitaxien fra Sogndal til Bergen var det 12 stykker. Widerøes kostnad pr. passasjer var dermed ikke så høy.

Også SAS bruker hvert år mye ressurser på å hjelpe passasjerer og å håndtere situasjoner som oppstår ved uforutsette hendelser i flytrafikken.

— Dette er kostbart og blir til sammen store beløp hvert år, men er noe som er nødvendig for å yte den service for passasjerene som trengs, sier pressekontakt Tormod Sandstø i SAS.

— Totalt kan vi anslå at beløpet som brukes ved dette, eksempelvis hotell, kjøp av billetter hos andre flyselskaper, erstatning til passasjerer, mat og transport som buss og taxi, er i størrelsesorden 100 millioner kroner, sier Sandstø.

Fornøyd etter taxitur

Passasjer Robin Sandborg er fornøyd med måten Widerøe ordnet opp etter at flyavgangen ble kansellert. Han tror også sjåføren hadde en helt grei dag på jobben i går.

— Han slapp sikkert å jobbe i dag, sier Sandborg.

Forbrukerrådet har laget en oversikt over hvilke rettigheter du har når flyet ditt er forsinket eller kansellert. Les mer om det her.