Ennå prydes døren til R-1139 av logoen til Norgestaxi. Men om tre måneder skal de lyse skinnsetene i bilen betjene bakendene til kunder i et helt annet taxiselskap.

R-1139s eier, Kurt Ulveseth, er en av mange i Norgestaxi som har søkt om overgang. 164 biler har nylig kjørt eller kjører fortsatt med Norgestaxi-skilter. 79 på vei ut – eller har allerede byttet.

Det tilsvarer halvparten av alle bilene i den nest største taxisentralen i Bergen.

Alle fra Norgestaxi – Det toppet seg i vinter. Mellom januar og mars hadde ikke taksameteret i bilen min kontakt med datasentralen. Samtidig betaler vi den dyreste sentralavgiften i hele Norge, sier Ulveseth.

Dette er noen av ankepunktene hans:

  • Ulik sentralavgift. Sjåførene må betale etter når de startet i Norgestaxi. Noen betaler 4500 kroner i måneden pr. bil – andre 9000.
  • Datatrøbbel. Det kan være en tur i nærområdet, men den tikker ikke inn på bilen.
  • Manglende innsyn. Det er vanskelig å få vite hvor pengene går – og hvor mye som går til morselskapet.Selv skal Ulveseth ta de to bilene sine over i nystartede Bryggen Taxi. Foreløpig har de bare 15 biler. Mest trolig vil de få nesten hele veksten av dem som vil over, fordi det ikke er plass i Bergen Taxi.

Det er Hordaland fylkeskommune som tildeler løyver og får søknader om overgang fra taxisjåførene. Noen av tilbakemeldingene får Rolf Rosenlund i samferdselsavdelingen.

– Det er en generell misnøye med Norgestaxi, sier Rosenlund.

Alle overgangssøknadene på Rosenlunds liste kommer fra Norgestaxi-sjåfører.

Norgestaxi-sjefen: — En dramatisk situasjon

Blir like store Siden Norgestaxi startet i Bergen i 1998, har det alltid vært overganger til Bergen Taxi. I fjor ble ordningen endret, og løyvehaverne kan i prinsippet være tilknyttet hvilken sentral de vil.

– Dette viser at systemet fungerer. Samtidig er det en dramatisk overgang vi ser. Fortsetter denne trenden, blir Norgestaxi vesentlig redusert, sier Rosenlund.

I Bryggen Taxi gleder daglig leder Per G. Gamlemshaug seg over alle som vil over til ham. Deres sentralavgift er lavere – og lik for alle.

Da de startet sist august, hadde de som mål å verve 50 sjåfører i løpet av de første 18 månedene. Havner alle overgangene hos dem, er Bryggen Taxi oppe i 48. Det vil gjøre dem like store som Norgestaxi.

Men Gamlemshaug vil ikke vokse fort for enhver pris.

– Vi må skynde oss langsomt. Vi skal ha trygg grunn under føttene og vi skal gjøre alt på riktig måte. Vi skal være ærlige og oppriktige mot alle. Skatteetaten, fylkeskommunen, drosjeeierne, sjåførene, you name it.

Lærer opp kundene Gamlemshaug har selv jobbet i Norgestaxi. Han er ikke overrasket over tilstrømningen av sjåfører derfra.

– Det handler om økonomi. Hvis du får bensin for ti kroner literen hos Statoil og fem kroner literen hos Shell, hvor velger du å fylle? Og hvis servicen i tillegg er bedre hos Shell? Det er ikke vanskeligere enn det, sier Gamlemshaug.

Selv gleder taxisjåfør Kurt Ulveseth seg til å starte på nytt i Bryggen Taxi. Han har vært i Norgestaxi siden 1998.

Ulveseth tror Norgestaxi vil få det vanskelig fremover.

– Det er ikke bare bilene som blir med over. Det vil mange av kundene også. De ringer ofte direkte på mobilen. Siden datasystemet ikke fungerer, har vi lært dem opp til det.

TUR MISTET: Siden 1998 har Kurt Ulveseth kjørt for Norgestaxi. Nå er han lei. Blant årsakene er problemer med datasystemet, slik det blant annet skjedde litt etter klokken 11 i går: «No contact. Tur mistet. Tast pause og ledig for å få tur».
Martin Eilertsen