Stormagasinet Harrods i London — nylig kjøpt opp av den oljerike gulfstaten Qatar - har begynt å selge moteversjoner av det tradisjonsrike religiøse klesplagget abaya for velstående muslimske kvinner.

– Muslimske kvinner er som kvinner flest rundt om i verden. De elsker moter og elsker å shoppe, sier motedesigneren Hind Beljafla.

Sammen med søsteren Reem har hun etablert motehuset DAS Collection i Dubai og London. De har spesialisert seg på tradisjonsrike islamske kvinneplagg og utstyr.

Ny standarder

Hind Beljafla har designet elegante versjoner av abaya – den tradisjonsrike svarte, fotside kappen som muslimske kvinner bærer – som står i stil med vestlige merkevarer som Gucci-sko og Hermes-vesker.

Det er slike skreddersydde drakter som nå er å få kjøpt på Harrods.

Vestlig motehus i Milano og Paris har oppdaget forretningsmulighetene hos den voksende gruppen av velstående muslimske kvinner.

De er opptatt av klær som respekterer religiøse verdier og setter dermed nye standarder for klesstil, skriver nyhetsbyrået Bloomberg.

Milliardmarked

Dette er et marked med betydelige inntektsmuligheter for kreative sjeler.

Den franske moteskolen Esmod (l’Ecole Supérieure des Arts et Techniques de la Mode) i Dubai har regnet ut at en globale muslimsk moteindustri ville være verd 96 milliarder dollar (610 mrd. kr) dersom halvparten av verdens anslagsavis 1,6 milliarder muslimer bruker bare 120 dollar (760 kr) på klær i året.

Prisen for en skreddersydd abaya ligger på rundt 10.000 dollar (ca. 65.000 kr).

I den øvre enden av dette luksusmarkedet har moteforretningen Saks Fifth Avenue i Paris solgt kolleksjoner på 15–20 aftendrakter til saudiarabiske prinsesser for opp til 20.000 dollar (nærmere 130.000 kroner) for hver kappe.

Merkevare

Hind Beljafla forteller at hun har hatt kunder som har bedt DAS Collection om å lage abaya som står i stil med fargene på merkevarevesker og høye hæler fra Christian Dior, Hermes, Channel og Gucci «fordi de vil bære abaya offentlig hvor de ikke kan vise seg i et antrekk som ville stått i stil med deres tilbehør», sier hun.

Moteskapere som Hermes og Gucci forsøker også å bryte seg inn på muslimske markeder med sjal og andre produkter, forteller direktør Tamara Hostal ved Esmod i Dubai.

For fire år siden hadde Christian Dior SA én forretning i hele Midtøsten – i Dubai. I dag har motehuset 10 butikker i Saudi-Arabia, Qatar, Bahrain, Libanon, Kuwait og De forente arabiske emirater.

Burka for svømmere

Det tyrkiske firmaet Hasema selger heldekkende badeklær som de kaller burkini, etter den kjente afghanske burkaen. Med den på kan muslimske kvinner delta i svømmehallen og samtidig beholde sin ærbarhet. Og ikke alle burquinis er i svart. Noen er også i lysere farger.

Mens burkaen dekker hele kroppen, er ikke ansiktet tildekket med heklet gitterslør på en burkini. Det samme gjelder en abaya.