I dag fikk ble selvangivelsen tilgjengelig på nett noe som har ført til massiv pågang på nettsiden Altinn. Stor pågang har ført til at netttjenesten har gått sent, men de siste timene har Aftenposten blitt nedringt av personer som har opplevd å komme inn på en annen persons selvangivelse. Alle som har tatt kontakt med Aftenposten forteller har kommet til samme person, en mann som heter Kenneth til fornavn.

Mannen har blant annet fått blottlagt sitt fødsels— og personnummer.

Ifølge Altinn har alle som har prøvd å logge seg på Altinn mellom klokken 18.17 og 18.35 tirsdag kveld fått opp hans selvangivelse.

- Svært alvorlig

Til aftenposten.no sier Kenneth at han bleoppringt av flere personer som gjorde han oppmerksom på hva som hadde skjedd.

— Dette er svært alvorlig, men jeg ønsker ikke åkommentere noe videre, sier han.

Altinn er tatt ned inntil videre på grunn av problemene.

— Jeg trykket på Logg inn-knappen som vanlig. Plutselig lå en fremmed persons selvangivelse helt åpent foran meg. Det kan jo være farlig om det kommer i hendene på feil person, sier Trond Nilsen.

En kvinne forteller at hun ringte Altinn for å gi beskjed, men at det var umulig å komme gjennom på telefon.

— Så jeg kontaktet dere i stedet. Det er svært er svært bekymringsfullt at noe slikt kan skje, skriver hun i en e-post til Aftenposten.no.

Skjermbilde feilaktig lagret

Altinn jobber nå på spreng med å finne årsaken tilproblemet.

— Vi kommer til å holde tjenesten stengt til vi erhundre prosent sikre på at det ikke skjer igjen. Sikkerhet har høyesteprioritet hos oss, sier JørgenFerkingstad, informasjonsansvarlig for Altinn.no.

Han beskriver hendelsesforløpet på følgende måte:

— Klokken 18.17 logget vedkommende inn på Altinn.Mens han var logget på skjedde det en alvorlig feil i løsningen. Skjermbildetfra hans side er blitt feilaktig lagret i minnet på en av våre servere. Allesom har prøvd å logge seg inn mellom 18.17 og 18.35 har sett denne siden, sierFerkingstad.

- Og hvor mange er det?

— Vi har ikke oversikt over hvor mange, men det ernok temmelig mange.

Ferkingstad sier at de nå har vært i kontakt med denaktuelle personen og beklaget.

— Vi ser svært alvorlig på dette. Vi tok nedløsningen umiddelbart og leverandøren jobber nå for å finne feilen. Det ervanskelig å si når Altinn blir tilgjengelig igjen. Vi må være helt sikre.

- Slike ting vil skje fra tid til annen

Informasjonsdirektør Ove Skåra iDatatilsynet mener at Skatteetaten må beklage overfor mannen og muligens gi erstatning.

— Det at en person opplever at tusenvis av folkfår se akkurat hans selvangivelse skal man ta på fulle alvor. Det er viktig atdenne personen får en unnskyldning og om nødvendig også kompensasjon. Når deter sagt, vil slike ting skje fra tid til annen. Systemene blir aldri ufeilbare, sier han.

Han minner om at det nok også skjedde feil da Skatteetaten brukte manuelle metoder, men påpeker at dimensjonene og konsekvensene blir mye større når det først går galt i teknologisk avanserte systemer.

— Skatteetaten måles nå først og fremst på hvordande reagerer på dette. Skjer det gang på gang, vil det gå på tilliten løs, sier han.