Denne uken varslet Sony at underskuddet for de 12 siste månedene havner på 37 milliarder kroner, dobbelt så mye som selskapet sa for to måneder siden. Det er det verste resultatet i selskapets 66-årige historie – og det fjerde året på rad med tap.

Nyheten falt ikke i god jord hos investorene som sendte aksjekursen rett ned. Selskapets nye ryddegutt, Kaz Hirai, varsler store omveltninger, 10 000 ansatte skal bort i løpet året.Det begynner å bli en stund siden alle bare måtte ha Sonys produkter. Nå dominerer selskaper som Samsung og Apple flere av Sonys gamle enemerker.

Verdifastsettelsen på børsen viser også med all mulig tydelighet hvordan styrkeforholdet har utviklet seg mellom Apple og Sony. I 2000 var Sony verdt rundt 5 ganger mer enn Apple. I dag er Apple verdt 30 ganger mer enn Sony.

Knust av iPod og iPhone

Det japanske selskapet var først med bærbar transistorradio og skapte revolusjon i 1979 med kassettspilleren Walkman. Folk sto i lange køer for å sikre seg en slik. Siden kom Discman og Sony dominerte i årevis den bærbare musikkopplevelsen.

Men japanerne hang ikke med på den neste digitale revolusjonen. Starten på slutten for Walkman og Discman begynte en oktoberdag i 2001 – da nå avdøde Steve Jobs iført sin sedvanlige svarte pologenser og slitte jeans på slentrende vis avduket den første iPod – en såkalt MP3-spiller som gjorde at folk kunne laste ned tusenvis av låter fra nettet på en bitte liten dings.

I 2006 prøvde Sony å blåse liv i Walkman igjen ved å lansere en Walkman-mobiltelefon, gjennom selskapet Sony Ericsson, samarbeidsselskapet Sony etablerte med svenske Ericsson i 2001. Begge var på defensiven innen mobiltelefoni og håpet at de sammen kunne komme på offensiven igjen.

En stund gikk det bra for Sony Ericsson. Men fra 2008 begynte problemene, nok en gang forårsaket av Apple – og smarttelefonen iPhone. I likhet med Nokia har Sony Ericsson slitt med å utvikle en verdig konkurrent. Nylig kjøpte Sony ut Ericsson og eier nå mobilenheten alene.

— Ikke så vakker lenger

Steve Wozniak, som gründet nettopp Apple sammen med Jobs, refererte til Sony i et intervju med Aftenposten i fjor høst, mens han snakket om Apples innovative suksessformel.

—  Da jeg vokste opp var det Sony som hadde denne rollen innen forbrukerelektronikk. Deres produkter var bedre enn alle andres. Du spanderte gjerne noen ekstra dollar for å kjøpe Sonys produkter. Men Sony mistet suksessformelen. Det kom til et punkt hvor deres produkter ikke lenger var så vakre sett fra utsiden. De hadde ikke lenger det slanke flotte designen, de fineste tastene eller de mest attraktive funksjonene. Etter min mening forsvant formelen da en av deres ledere sluttet.

Wozniak mener fellen mange tidligere teknologigiganter har gått i er at de tror de er fantastiske fordi de er store, og dermed kan de bli arrogante og glemme at de konstant må være på hugget.

Entreprenørånd

Sonys TV-divisjon sliter tyngst av alle. Spillkonsollen Playstation gjør det fortsatt bra og skal satses på. I tillegg vil den nye sjefen styrke fokuset på digitale bilder og mobile enheter.

—  Sony har alltid hatt en entreprenørånd. Det har ikke forandret seg, sa Kaz Hirai på en pressekonferanse ifølge BBC News.

Paul Chaffey, sjef i NHOs teknologiforening Abelia, mener Sony er et godt eksempel på et innovasjonsselskap som er blitt stort og mektig – og som tjener så gode penger på et område at det er vanskelig å snu selv om det dukker opp langt bedre produkter.

Han vil ikke avskrive Sony og tror at de kan komme tilbake – men at de må endre seg mye.

-  Sony var selv en utfordrer til de store gigantene og var fremst i verden på bærbar lyd gjennom transistorradioen og Walkman. De vet hva det handler om. De har menneskene og teknologiressursene, så med riktig ledelse kan de gjøre det igjen – men ikke nødvendigvis innen de samme områdene.

Playstation har lenge vært Sonys store melkeku. Men nylanserte PS Vita ser ikke ut til å bli noen suksess.

Sonys bærbare kassettspiller Walkman ble raskt en «hit» da den ble lansert i 1979. Her noen modeller fra 80- og 90-tallet – som nå står utstilt på Sonys historiske museum i Tokyo.