Fanafruen (75) fikk forståelsen av at det var kritisk å få byttet fra fasttelefon til fiber siden Telenor var i ferd med å stenge linjene. Hun fikk tillit til selgeren som kom på døren hennes og takket derfor ja til tilbudet fra Canal Digital.

At det er høyst usikkert hva som egentlig vil skje med Telefons fasttelefonnett, og at en eventuell nedleggelse trolig ligger mange år frem i tid, skal ikke ha kommet frem i samtalen.

Ville ikke miste telefonen

Kvinnen ønsker ikke å fremstå som lettlurt, og vil derfor ikke ha navn og bilde i avisen.

Etter en telefonsamtale med barnebarnet Simen Eugen Daae Hanssen (23) forsto hun at hun var blitt lurt. Siden hun var på ferie i Frankrike da pakken kom var angrefristen allerede gått ut.

— Det ble heller ikke sagt at hun måtte kjøpe en IP-telefon for å ta linjen i bruk, sier Eugen Daae Hanssen.

Han sier bestemoren var strålene fornøyd med telefonen og internettabonnementet hun hadde fra før.

— Hun leser e-post og ser på bilder på nettet, hun har ikke brukt for noen raskere tilkobling. Den eneste grunnen til at hun takket ja var frykten for å miste telefonen. Dessuten ble hun lovet en lavere regning, noe som heller ikke stemte.

Barnebarnet skrev en sint oppsummering av saken som han postet på Canal Digitals Facebook-siden. Så langt har over 3000 personer trykket liker på innlegget.

- Må ikke betale

Den aktuelle selgeren er ansatt i selskapet Proffsalg Norge AS som igjen selger Canal Digitals produkter.

— Vi beklager denne hendelsen på det sterkeste. Jeg har nettopp vært hjemme hos damen og hentet alt utstyret, hun må ikke betale noe som helst, sier daglig leder Mats Nyheim Wickmann i Proffsalg Norge.

Han vil nå bruke historien i intern opplæring for å vise hvordan en ikke skal gå frem.

- Er det vanlig at dere bruker Telenors eventuelle nedleggelse for å selge Canal Digital-abonnementer?

— Nei, det skal vi ikke gjøre. Det hender at noen spør og da svarer vi at dette er usikkert.

Nyheim Wickmann mener selgerne bør være spesielt forsiktige når de selger teknologisk utstyr til eldre.

— Da kan en lettere bli misforstått, og det er vårt ansvar å ordne opp.

- Over streken

Slik svarer Canal Digital på Simen Eugen Daae Hanssens Facebook-innlegg:

«Hei Simen. Vi beklager på det sterkeste at selgeren løy for din bestemor. Vi ønsker og kontakte deg og din bestemor for å løse denne saken.»

— Her har en av selgerne våre gått over streken. Det er veldig beklagelig og vi har nå tatt dette opp med alle våre selgere for at det ikke skal skje igjen, sier informasjonssjef Catharina Kokkim i Canal Digital til bt.no.

Eugen Daae Hanssen sier han er fornøyd med hvordan Canal Digital og Proff Salg Norge har håndtert saken.

— Både jeg og mine besteforeldre anser saken nå som løst.

Telenor har så langt ikke besvart bt.nos henvendelser.

ORDNET OPP: Simen Eugen Daae Hanssen (23) skrev et flammende innlegg til Canal Digital da bestemoren hans ble lurt.
PRIVAT