Italienske Vitaminic har avdelinger i flere europeiske land og tilbyr et halvårsabonnement for 455 kroner på den svenske nettsiden. Selskapet har avtale med 700 plateselskaper, men mangler tungvekterne. Selskapets datterselskap i USA har imidlertid skrevet en intensjonsavtale med BMG, Universal og Sony, skriver Dagens IT.

Hittil har Vitaminic solgt enkeltsanger for rundt 10 kroner per stykk, men forbrukerne har ikke benyttet lommebøkene i nevneverdig grad. En av sjefene i det mektige elektronikk-konsernet Sony vet hvorfor.

— Nedlasting av filer via nettet er vanskelig business. Betalingsviljen er ikke til stede, sier selskapspresident i Sony Fujio Nishida i CNet News.

Årsaken er det store tilbudet av gratis musikk. Vitaminic tilbyr i skrivende stund 103.000 sanger. Til sammenlikning fjernet gratistjenesten Napster nylig 275.000 sanger fra arkivet på oppfordring fra plateselskapene.

Antallet utgjør en svært liten del av sangene som er tilgjengelige via den kontroversielle tjenesten. Napster skryter av mer enn 60 millioner individuelle brukere.

Tre av de store plateselskapene, Warner Music, BMG og EMI lanserte selskapet MusicNet i samarbeid med RealNetworks mandag. Vivendi Universal og Sony annonserte torsdag et samarbeid med Yahoo! om tjenesten Duet.

I tilegg har MTV og Microsoft viftet med planer om musikktjenester på nettet denne uken.(Origo)