Driftsresultatet for første kvartal endte på 31 millioner kroner. Men det er etter engangskostnader knyttet til nedbemanninger på til sammen 17 millioner kroner. Uten engangskostnadene har konsernet en resultatvekst på tre millioner til 48 millioner.

Omsetningen økte med drøye tre prosent til 1058 millioner kroner.

— Vi hadde et valg om å satse eller ikke i en vanskelig situasjon. Tallene reflekterer at vi investerer i fremtiden. Og vi har sterk tro på at dette vil betale seg fremover, sier konsernsjef Frank Mohn.

Etter en kraftig nedgang i salget av konsernets Torosupper- og sauser har de brukt mye penger på å snu trenden. Det har gitt effekt på salget.

Nå varsler det bergenske matvarekonsernet lansering av nye produkter og konsepter i 2012 for å komme i førersetet igjen.

— Særlig har salget i Norge vært godt i første kvartal. Det er fristende å si at alle piler peker oppover, men jeg vil se stabil vekst over flere kvartaler først, sier Frank Mohn.

Han varsler en intensivert satsing innenfor såkalte kjølte produkter. Det vil si ferdige produkter som kan puttes rett i mikrobølgeovnen. Her har konsernet kjøpt selskapet Saritas, som produserer indiske ferdigretter, og selskapet United Pancakes som leverer ferdig pannekakerøre.

— Veksten innenfor de ferdige produktene er stor og vi ser at vi tar andeler i disse markedene. Det er store muligheter for å utvikle produkter videre innenfor denne kategorien, sier Frank Mohn.