Rieber & Søn, som står bak de kjente merkenavenene Toro, Denja, Mr. Lee og Vestlandslefse, er godt fornøyd med salget i første kvartal.

Omsetningen økte med 3,1 prosent og endte på rett over 1 milliard kroner. Den nye sjefen, Frank Mohn, er også fornøyd med resultatet, som uten engangskostnader økte med 3 millioner kroner.

Rieber-sjef Frank Mohn.
Rieber & Søn

— Vi er i en omstillingsfase der vi i kvartalet har brukt 17 millioner kroner i engangskostnader på nedbemanninger. Dette svekker resultatet i kvartalet isolert, men gir oss positive kostnadsbesparelser fremover, sier Mohn.Driftsresultatet endte derfor på 31 millioner kroner mot 45 millioner kroner i fjor. Driftsmarginen falt 2,9 prosent mot 4,4 prosent i fjor.

Nye produkter

De siste årene har selskapet jobbet hardt med kostnadskutt. Nå mener Mohn at det er på tide å se på mulighetene. Ifølge pressemeldingen kommer selskapet med flere store produktnyhter i år enn på mange år.

- Særlig tredje kvartal blir sprekt. Vi jobber med å utvikle oss videre innen våre etablerte kategorier, samtidig som det satses på nye konsepter og konserveringsformer, sier Mohn.

Indisk

Ett av satsingsområdene blir indisk mat. Selskapet kjøpte tidligere i år den indiske ferdigmatprodusenten Taste of India og merkevaren Saritas.

Da salget ble kjent i februar i år, sa Rieber at det er flere trender som gjør at selskapet har stor tro på indisk ferdigmat fremover. Dette blir derfor et viktig satsingsområde for Rieber i år.

Rieber & Søn er et av Norges største matkonsern, og lager mat under merkenavn som Toro, Mr. Lee, Vestlandslefsa, Vossafår, Trondhjems, Lierne, Denja, Geisha og Ming. I tillegg har konsernet 16 andre merkevarer i en rekke land, og produserer mat ved 17 fabrikker.