— Jeg legger ut merkevarer som jeg regner med jeg får solgt. Når jeg ikke bruker det og ser at det har en verdi, er det bedre at jeg kan tjene penger på det og kan spare til noe annet jeg har mer lyst på, sier Angelica Johansen Winger (25).

Winger legger ut brukte klesplagg, sko og vesker på portalen bazar.no, et nettsted med 16.000 brukere.

Siden 2006 har hun sporadisk lagt ut klær for salg på internett.

— Det gikk veldig greit med de første enkeltsalgene, så da fortsatte jeg bare med det. Det er mange i min aldersgruppe som kjøper og selger via nettet, sier hun.

Finansierer nye kjøp

Pengene hun får inn, bruker medisinstudenten gjerne til å finansiere nye kjøp - både nytt og brukt.

— Det går stort sett i kjøp av nye klær og vesker. Jeg føler at jeg kan rettferdiggjøre de nye kjøpene ved at jeg selger det gamle. Jeg erstor fan av gjenbrukstrenden, og handler selv brukt på nettet, sier Winger.

Selv om Winger har en lidenskap for merker som Celine og Chanel, liker hun å kombinere plagg frabilligkjeder og designermerker som har bedre kvalitet.

— Salgsprofilen jeg har gir et skjevt bilde av stilen min. De tingene jeg legger ut er ting som har en verdi. Ting jeg ikke bare kan kaste. Jeg er også tilhenger av å levere brukte klær og annet til humanitære organisasjoner som Fretex, sier hun.

«Bloppis»

Blant brukerne kalles nettsalgkonseptet gjerne for bloppis. Ordet er en kombinasjon av ordet blogg og loppemarked, men brukes også om salg av brukte klær på internett.

De bergensbaserte bloggerne Ulrikke Lund (23) og Cathrine Heienberg (22) har begge solgt klær de har brukt selv gjennom bloggene sine.

— Vi får ofte spørsmål av leserne om det vi har på oss og hvor de kan få tak i det, sier Lund.

Denne vesken kjøpte jeg på eBay av en som hadde hatt den i en uke. Den kostet egentlig 8000 kroner, men jeg fikk den for 6000. Cathrine Heienberg

— Mange har ting de ikke bruker, og da kan det være en skatt for andre, sier Heienberg.

Selv om de ofte lar seg avfotografere med trendy plagg og såkalte «it-vesker» på bloggene sine, handler de også gjerne på brukt på internett. At det både er økonomisk og miljøvennlig, ser de som to store fordeler.

— Denne vesken kjøpte jeg på eBay av en som hadde hatt den i en uke. Den kostet egentlig 8000 kroner, men jeg fikk den for 6000, fordi den var «brukt», sier Heienberg, og viser frem en svart designerveske.

- Forenkler prosessen

Forskningsleder Ingunn Klepp ved institutt for forbruksforskning (SIFO), synes utviklingen i brukthandel er en spennende trend.

— Brukthandel er i og for seg ikke noe nytt, men med teknologien som kobler sammen kjøper og selger, blir prosessen mye lettere. Det som skjer nå bryter med selve grunnideene i forståelsen av klesforbruket. Når det er lett å selge, blir det å eie gjenstanden av mange betraktet som midlertidig. Det er en interessant måte å tenke eierskap på, og det er også veldig fordelaktig i forhold til miljøet, sier hun.

Klepp mener dameblader har bidratt til å bygge opp om tankegangen.

— Rådene man får i fagpressen er at man skal kjøpe noe nytt for å bli fin. Endringshastigheten i motebildet er et problem i seg selv. Dette med å selge klær brukt gjør at markedet blir annerledes. Det peker på at det er andre måter å være fin på, og at det å ha nye klær ikke er noen garanti for å være velkledd, sier Klepp.

— Å kjøpe brukt viser også at man har kompetanse til å få til fine antrekk og et fint utseende uten å bruke mye penger.

Diskuter saken under:

BLOPPISER: Bloggerne Ulrikke Lund (til v.) og Cathrine Heienberg både kjøper og selger brukte klær og vesker på internett. Tidligere i år arrangerte Lund bakgårdssalg hvor hun solgte brukte klær.
EIRIK BREKKE