BT presiserer: Denne artikkelen var vår aprilspøk i 2012. Innholdet er rent oppspinn.

— Folk kommer til å kjøre milevis for å fylle opp tanken, sier Erik Midtrød, daglig leder på Statoil Viken i Solheimsviken.

I dag mellom klokken 10 og 12 setter Midtrød prisen på blyfri 95 oktan ned til 5,99 kroner. Så lav har ikke bensinprisen vært siden 1990, ifølge Statistisk sentralbyrå.

Vinterbensin må ut

Bensinen på norske stasjoner går i påsken over fra vinterkvalitet til sommerkvalitet. Oljegiganten sier store lagerkostnader gjør at de ikke kan sitte på vinterbensinen frem til neste sesong.

Derfor dumpes prisene i dag.

— Vi har solgt bensin til reduserte priser tidligere, men på langt nær så lav pris som dette. Dette er et sjeldent tilfelle, men vi er villig til å gjennomføre et bensinsalg for å kunne tilby kundene våre best mulig bensinkvalitet, sier informasjonssjef Pål Heldaas i Statoil.

Daglig leder på Statoil Viken forventer enorm respons.

— Jeg har satt inn ekstra bemanning for å hanskes med alle kundene. Vi skal også ha nok boller og kaffe til alle som kommer, lover Erik Midtrød.

Permanent tilbud?

5,99 kroner for en liter tilsvarer innkjøpspris uten avgifter. Statoil håper å gå i null på bensinstuntet, all den tid det er avgiftene som forsvinner fra prisen og ikke prisen på selve varen.

Men siden Statoil er statseid, blir alle vinnere: Kundene får billigere drivstoff, Statoil blir kvitt bensinen, og statens aksjer i oljeselskapet blir enda mer verdt.

Analytikere BT har snakket med, sier likevel det ligger en alvorlig undertone i dagens Statoil-stunt. Oljeselskapet sliter med store bensinlagre på Mongstad, så store at dumpingen fort kan bli et permanent søndagstilbud.

— Ja, det vil ikke overraske meg, for hvor skal de gjøre av all bensinen? Mongstad tar imot enorme mengder olje hver dag, og bensinen som ikke blir solgt kan jo ikke godt helles i fjorden heller, sier raffinerianalytiker Jon-Øyvind Egeland i Stavanger-baserte Petroleum Geo Facility Information Services ASA.

Bare i Bergen

Etter fem lønnsomme år for Mongstad, snudde markedet i 2009. Råvarekostnadene steg, uten at raffineribransjen kunne øke sine priser tilsvarende.

Spesielt ille ble det for de store bensinprodusentene, som Mongstad, fordi bilister i Europa gikk over til dieselbiler i store mengder.

— Bergensbilistene er heldige som ligger så nær Mongstad, for transportkostnadene gjør at det nok bare er i Bergen at disse sinnssykt lave prisene blir gjeldende, tror Egeland.

— Verden kommer til å flyte over av bensin frem til 2015. De som har kjøpt dieselbiler sitter med skjegget i postkassen, sier Egeland, som ikke utelukker prishopp på bensinbiler i Bergen i tiden som kommer.

SJEKK PRISEN!: 5,99 kroner for en liter bensin, står det på pristavlen hos Statoil i Solheimsviken. Daglig leder Erik Midtrød oppfordrer bilistene til ikke å snike i køen i dag. - Det er nok billigbensin til alle, forsikrer han.