Har du blitt forsøkt svindlet? Fortell om erfaringene dine i kommentarfeltet.

Det har tidligere vært en lang rekke svindelforsøk rettet mot DNB-kunder, men de siste dagene er det Sparebank 1 svindlerne har sett seg ut.

Linker til tysk side

De siste dagene har mange Sparebank 1-kunder mottatt eposter hvor de blir bedt om å oppdatere sin kortinformasjon.

E-posten, som ved første øyekast kan se ut som den er sendt fra Sparebank 1, kommer fra adressen sparebnk@sparebnk.no.

Trykker man på linken i teksten kommer man til en tysk side som ber om å få oppgitt kortinforma sjon.

— De aller fleste skjønner at det er svindel, men det er dessverre noen som oppgir kundeinformasjonen sin. Samtidig kan det være vanskelig å se forskjell på en uekte og ekte epost, sier IT-sikkerhetsleder Mari Grini i Sparebank 1-gruppen til Aftenposten.no.

Tror ikke kundene har tapt penger

Hun understreker at banken aldri vil be kundene oppgi sensitiv informasjon over e-epost.

- Det er veldig viktig at kunder som har gitt fra seg slike data tar kontakt med banken for å få kortet sperret, sier hun.

- Er det noen kunder som har tapt penger som slike svindelforsøk?

— Nei, vi kjenner ikke til at det har skjedd, sier Grini.