I 1997 ble det tatt ut av trafikk og solgt til Østen. Der ligger det fortsatt. Ikke noe er fjernet eller ombygd, det har samme fargen. Fortsatt ligger det brosjyrer om bord, opplyser kaptein Jan-Olav Storli i Trondheim som har satt inn annonsen på Finn.no.

Han har tatt på seg oppgaven med å være kontaktperson mellom eierne Andaman Marine og eventuelle interessenter. Selv begynte han sin sjøkarriere som byssegutt om bord i «Kong Olav» i 1987.

Skjermbilde.JPG
FAKSIMILE

5,2 millioner kroner

Storli ble oppmerksom på båten i 2007 da han jobbet i Thailand, og fikk en tur om bord.

— Den må pusses opp utvendig og innvendig etter 12 år i opplag. I tillegg må det tekniske og redningsutstyr sjekkes og oppgraderes. Maskinen har ikke vært i gang de siste fire årene. Vi hadde teknisk inspeksjon av skipet for noen dager siden, men har ennå ikke fått rapporten. Skroget virker som det er er i god stand, det er ingen lekkasjer under vann. Sist den var på slipp var i 1999. Men den ligger i tropene, så det er mye overflaterust, forteller Storli.

Jan Ivar Furevik og Morten Knapskog så annonsen på finn. De mener skuten må tilbake til Bergen, fødestedet.

— Det er en sprø idé, men mye begynner nettopp på den måten. Salgssummen er på 5,2 millioner kroner, i tillegg kommer diverse vedlikehold, og dette blir nok billigere i Burma, sier Morten Knapskog.

Messer, selskaper ...

- Kan dere finansiere dette?

— Vi håper det er noen rikinger som vil være med, sier Knapskog.

I annonsen foreslår Jan-Olav Storli at «Kong Olav» kan brukes som messeskip, overnatting, utstillinger eller selskapslokaler. Hvis det skal seile igjen, trengs mannskap og alle sertifikater. Uansett må det ha inntekter. Storli nevner også muligheten som museumsskip.

For små bevilgninger

— «Kong Olav» er et flott skip, og vi har ikke noe imot at båten blir hentet hjem. Men vi har ingen mulighet til å bidra økonomisk, sier direktør Tore L. Nilsen ved Bergens Sjøfartsmuseum.

Det samme sier Erik Småland hos Riksantikvaren.

— Vi har altfor små midler i forhold til søknadsmassen, og må husholde ganske strengt. Tildelingene over statsbudsjettet har stått på stedet hvil siden 2009. Men eventuelle kjøpere står selvsagt fritt til å søke om vernestatus for skipet – med de forpliktelser det medfører, sier han.

- Et representativt utvalg skip

Småland forteller at Riksantikvaren har sendt ut fredningsvarsel for «Nordstjernen», som er det skipet som har seilt lengst i Hurtigruten. Samtidig er «Nordstjernen» det siste som ble bygget med arrangement og utforming som har klare linjer tilbake til mellomkrigstiden. Skipet er nå inne i sin 57. sesong i Hurtigruten.

— Hos Riksantikvaren jobber vi planmessig, og skal frede et representativt utvalg fartøy. Men verneplanen peker blant annet på at vi mangler skip fra utenriksflåten. Her kan for eksempel «Brandanger» fra 1949, som nå fases ut som undervisningsfartøy i Romania, være et eksempel på hva vi mangler. Men dette er et svært stort fartøy som vil tøye rammene for hva som er mulig i dag. Riksantikvaren kan uansett ikke eie fartøy, sier Småland.

Ende som spiker?

Bergen har en lang historie når det gjelder Hurtigruten. I dag er det tre gamle hurtigruteskip igjen i Norge, to av dem seiler: MS «Nordstjernen? som ble bygget for BDS i Hamburg i 1956, og MS "Lofoten" i Oslo i 1964. I tillegg står MS «Finnmarken» fra 1956 på land ved Hurtigrutemuseet på Stokmarknes.

Andre gamle skip er «Statsraad Lehmkuhl» og fjordbåter som «Granvin», «Stord I», og «Midthordland» – båter som profilerer byen ved kai og på fjorden. Hurtigruteskipene av førkrigsgenerasjonen er tapt, og "Kong Olav" kan risikere å avslutte sin karriere som spiker.

Beilere fra Abu Dhabi

Da «Kong Olav» ble solgt i 1997 ville de nye eierne bruke skuten til hotellskip og dykkerplattform i Thailand. Det ble det aldri noe av. Den økonomiske krisen på slutten av 90-tallet førte til at skipet er blitt liggende ubrukt med samme eiere.

- Har du fått respons på Finn-annonsen?

— Ja, utenom Norge har jeg fått henvendelser fra Sverige, Nederland og Abu Dhabi, sier Jan-Olav Storli som nå seiler som skipper på en passasjerferge i Norge.

Skjermbilde.JPG
FAKSIMILE
SISTE INNSPURT: Det nærmer seg overlevering. Bildet er tatt i april, og båten overlevert i mai. ARKIVFOTO: BIRKHAUG OG OMDAL
FET LUGAR: Slik så det ut i en av lugarene da båten var ferdig bygget. ARKIVFOTO: BIRKHAUG OG OMDAL
FARVEL: Det var en vemodig stund på kaien i Bergen i april 1997 da Det norske sjømannskor tok farvel med «Kong Olav?. ARKIVFOTO: HELGE SKODVIN