Overskuddet er drøyt 100 millioner kroner lavere enn i andre kvartal 2011, og noe mindre enn de omfattende innsparingene konsernet varslet da kvartalsresultatet ble lagt fram fredag.

I Norge, Sverige og Spania skal det kuttes rundt en halv milliard kroner, og det er papiravisene som må ta brorparten av dette.

Konserndirektør Rolv Erik Ryssdal prøver likevel å trekke fram det positive fra avisdriften.

— Mediehusene våre gjør det bra i utfordrende markeder. Til tross for at trykte publikasjoner er under press, klarer de å produsere godt innhold og opprettholde en tilfredsstillende lønnsomhet, sier Ryssdal og legger til at konsernet jobber med å innføre brukerbetaling på nett, og han omtaler resultatene som «lovende».

De norske avisene sakker etter Schibsteds svenske titler i overgangen til nett. Bare hver åttende krone i Schibsteds norske mediehus kommer fra nettet, mens mer enn hver tredje krone i Sverige gjør det.

Konsernet samlede inntekter steg fra 3,76 milliarder kroner i andre kvartal 2011 til 3,83 milliarder i samme periode i år. Samtidig falt driftsresultatet fra 549 til 476 millioner kroner.