Driftsinntektene var 3,6 milliarder kroner i årets første kvartal, mot 3,5 milliarder kroner i samme periode i fjor.

Resultatet før skatt endte på 310 millioner kroner, opp fra 289 millioner kroner.

— Vi er glade for at Schibsted Media Group kan prestere en stabil og god resultatutvikling i et kvartal hvor vi har økt investeringene i våre online-rubrikkvirksomheter betydelig samtidig med at markedene for papiraviser er under press, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i en kommentar til kvartalstallene.

Mot mobil og internett

Schibsteds konsernsjef, Rolv Erik Ryssdal, poengterer at konsernet opplever en sterk trend i retning av internett og mobil både når det gjelder bruk av medier og annonseinntekter.
Heiko Junge / Scanpix

— Mediehusene våre opplever en sterk trend i retning av internett og mobil både når det gjelder mediekonsum og annonseinntekter. I første kvartal 2012 er trenden ytterligere forsterket, og risikoen for videre nedgang for papirannonser synes økt, fortsetter konsernsjefen.Selskapet rapporterer om en vekst på 19 prosent vekst for rubrikkannonser på nett.

Aftenposten desidert størst

Både Aftenposten og VG på papir faller i opplag, men fallet er betydelig mindre for Aftenposten. VG faller til under 190.000, mens Aftenposten ligger på drøyt 230.000 aviser daglig.

Med opplaget på 232.567 eksemplarer befester Aftenposten posisjonen som Norges desidert største avis.

Opplaget var rundt 3000 lavere i første kvartal i år enn i fjerde kvartal i fjor.

VG hadde et opplag i årets første kvartal på 189.165, et fall på drøyt 22.000. Aftenposten tok i starten av 2010 over førsteplassen fra VG som siden slutten av 2009 har hatt et opplagsfall på 73.000 aviser daglig. I samme periode har Aftenposten hatt et fall på drøyt 10.000 aviser.

Nøkkeltall fra Schibsteds resultat:

1. kvartal 2012 1. kvartal 2011
Driftsinntekter 3,603 milliarder kr. 3,496 milliarder kr.
Driftsresultat 421 millioner kr. 439 millioner kr.
Resultat før skatt 310 millioner kr. 289 millioner kr.

(©NTB)