Annonseinntektene har i første halvår falt med 19 prosent, opplyser selskapet.

Driftsresultatet ble 184 millioner kroner – en markant nedgang fra samme periode i fjor da driftsresultatet var 422 millioner kroner.

Schibsteds driftsinntekter for andre kvartal i år var på 2.996 millioner kroner, en markert nedgang fra andre kvartal i fjor, da de var på 3.398 millioner.

Nå går selskapet inn for en vesentlig reduksjon i antall ansatte i perioden fram til 2011. Dette skal skje i form av sluttpakker, ansettelsestopp, bruk av avtalefestet pensjon og ved nedleggelse av virksomhet.

– Det vil framover være en målsetting for Schibsted i større grad å konsentrere seg om det som er regnet som kjernevirksomhet, skriver selskapet.

I tillegg vil de bli økt utsalgspris på noen produkter og salg eller nedleggelse av virksomheter.

Men det finnes lyspunkter. For Norge økte inntektene i VG Multimedia, og stigende opplagsinntekter i Aftenposten bidro i positiv retning. Men en betydelig nedgang i rubrikkannonser i Aftenposten og regionsavisene og en nedgang i opplaget til VG bidrar negativt. Det samme gjør nedgangen for stillingsannonser på nettstedet Finn.no.

Media Norge ble etablert som selskap 15. juni i år, og vil fra og med tredje kvartal i år bli konsolidert som datterselskap i Schibsted-konsernet.