Schibsted Media Group legger frem et bud på alle aksjene i Aspiro AB. Budet er på SEK 1,65 pr. aksje i Aspiro. Dersom budet aksepteres, får Schibsted kontroll over musikktjenesten WiMP, en ledende leverandør av streamingtjenester for TV og musikk.

— Vårt mål er å eie 100 prosent av aksjene, sier konserndirektør Trond Berger i Schibsted Media Group til Aftenposten.no.

— WiMP er et godt produkt. Streamingmarkedet har kommet for å bli og vil utvikle seg videre. Skandinavia har vært tidlig ute ved bruk av slike tjenester, legger han til.

Utfordrer Spotify

- Hvordan vil dere ta opp kampen med Spotify?

— Selv om Spotify er større i dag, så mener vi at vi har et produkt som er bedre redaksjonelt og som har bedre innhold. Og vi har sterke nettposisjoner i Skandinavia og Europa, sier han.

Styret i Aspiro har enstemmig vedtatt å anbefale selskapets aksjonærer å akseptere budet fra Schibsted.

340 millioner

Aksjonærer med til sammen 32,4 prosent av aksjene i Aspiro har uttrykt støtte til Schibsteds tilbud. Schibsted er største aksjonær i Aspiro, med 18,3 prosent av aksjene. Budet innebærer en markedsverdi av egenkapitalen i Aspiro på SEK 340 mill.

Administrerende direktør i Aspiro Gunnar Sælleg holder foreløpig kortene tett til brystet.

— Det eneste jeg vil si nå er at det er positivt at det vises interesse rundt det vi driver med. Og vi er naturligvis helt enige med Schibsted om at WiMP er det beste produktet.

Aftenposten er en del av Schibsted-konsernet.