På to år har omsetningen til Nfoto.no på Måseskjæret i Bergen økt med hundre prosent, fra åtte til 16 millioner kroner.

— Kreativitet og unikt designverktøy er stikkord for fremgangen, sier eier Øystein Reed Bratten.

For noen år siden innkasserte han én million kroner i Lotto, var hjemme ett år og bygget på huset, for så å starte nettbutikken Nfoto.no høsten 2006.

  • Lottogevinsten var min del av startkapitalen. Vi slapp å ta opp en eneste krone i lån. Det gjorde alt mye enklere.
  • Hvorfor startet du selskapet?
  • Jeg hadde erfaring fra drift av fotobutikk tidligere og ønsket å fortsette innen samme bransje, med ny butikk og et helt nytt konsept, sier 45-åringen, som forsvant ut av Eurofoto etter en konflikt i 2005, samme året han vant toppgevinsten i Lotto.

Maritimt miljø

I vakre omgivelser helt i sjøkanten på Måseskjæret rår Bratten og medeierne John André Taule og Einar Øgrey Brandsdal over nærmere 1000 kvadratmeter lokaler, men kundene er helt andre steder.

  • Vi er en ren nettbutikk og betjener kunder over hele landet. Her har vi tre produksjonsprosesser; fotokjemisk fremkalling, digital trykk og sublimeringstrykk, som betyr trykk av bilder og tegninger på alt fra krus og glass til rullegardiner og sofaer.

Men det er produksjon av julekort og kalendere som først og fremst bringer penger i kassen.

  • I toppsesongen før jul kan vi på én dag selge for mer enn det vi gjør på en hel måned i lavsesongen, sier gründeren.

Designer selv

I kroner og øre betyr det en halv million kroner på én dag.

  • Beste salgsdag ligger alltid i tidsrommet rundt 5.-6. desember. Da er det fullt kjør på fremkalling av julekort. Med nytt utstyr kan vi nå produsere inntil 5000-6000 bilder i timen. Totalt vil vi frem til jul produsere opp mot 700.000 julekort.

Nfoto.no har ni fast ansatte, men i høysesongen er det rundt 25 personer i sving i lokalene, som også gir plass til lager og muligheter for utvidelse.

  • Hvordan er markedet?
  • Det er på vei oppover. Folk vil gjerne uttrykke seg på sin egen måte og sender oss ferdig lagede julekortmotiv. Designverktøyet vårt på nett gjør det mulig å sitte hjemme i stuen og komponere sine egne julekort. I tillegg til bruk av private bilder ligger det en haug av muligheter for utsmykning i systemet vårt.

Kreative kunder

Øystein Reed Bratten har ifølge seg selv endelig fått på plass en bedrift han alltid har ønsket seg.

  • Kundene våre blir stadig mer kreative. Det betyr at vi må ligge i forkant og hele tiden tilby spennende tjenester og produkter som imøtekommer publikums ønsker. I så måte er vårt designverktøy på nett unikt på landsbasis, ikke minst takket være våre webløsninger, sier gründeren, som i disse dager også hjelper to familiemedlemmer å starte et nettbasert selskap innen skjønnhetspleie for damer.

Men snart er det julekort og kalendere det meste dreier seg om.

— Er det noen som bestiller julekort lille julaften?

  • De fleste bestiller heldigvis før, men vi har fått ordrer dagen før julaften og klart å produsere og levere på døren samme dag, sier Bratten.

Hva ville du satset lottopengene på? Bruk kommentarfeltet under!