Nå vil trolig asiatene legge ned ruter til Paris og London på grunn av enorme tap. I tillegg stuper billettprisen på langruter.Når det ikke er økonomi i tunge ruter mellom metropolene i Asia og Europa, hvordan skal da Norwegian klare å overleve med langruter fra utkanten Norden?

– Vi endrer ikke våre planer som følge av det Air Asia måtte foreta seg nå med sine ruter til Europa. Vår egen satsing er basert på grundige markedsvurderinger av markedet til og fra Skandinavia. Men vi merker oss selvsagt også hva som skjer rundt oss og følger markedet nøye, og skulle vilkårene for vår satsing endre seg dramatisk, har vi både tid og rom for å tilpasse oss. Men så langt kjører vi etter de planer vi har lagt, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til Aftenposten.

Lavpris nedtur

Til nå har et rutemønster med mange og korte ruter vært lavprisselskapenes domene og vekstgrunnlag. Mange sperret derfor øynene opp da Air Asia startet langruter fra Asia til Europa som det første rendyrkede lavprisselskap. Kunne dette gå bra?

Air Asias langruteproblemer vekker derfor oppsikt. Konkurrentene, blant dem Bjørn Kjos, har fulgt nøye med når asiatene har satset på Europa-trafikk fra hovedsetet i Kuala Lumpur. Dette har vært tatt som et bevis på at det er mulig å skape lønnsomme lavprislangruter.

Når Air Asia nå trolig må legge ned rutene til Europa, er det derfor en skikkelig nedtur for alle dem som har latt seg begeistre av mulighetene for å drive lavprisprosjektet til også å omfatte interkontinental trafikk.

Flere ruter

Bjørn Kjos har selv lovet flybilletter fra Norden til USA for 1000 kroner pr. strekning, og har allerede varslet at de første rutene skal gå til New York og Bangkok. Etter det Aftenposten kjenner til, kikker selskapet dessuten på ruter til flere byer i Kina, Cape Town i Sør-Afrika og Rio de Janeiro i Sør-Amerika.

Skånvik vil ikke kommentere ruteplaner ut over New York og Bangkok, men sier at flytypen Norwegian skal bruke – den såkalte Dreamliner fra Boeing – har en rekkevidde fra Norden som gjør at den kan fly direkte til en rekke storbyer og reisemål i verdensdeler utenfor Europa.

— Vi har til nå sikret oss seks langdistansefly, det første får vi levert rundt 2012/2013. Vi regner med å være klar med de første avgangene på langrutene i løpet av 2013. Billettsalget starter etter planene nå i løpet av neste år. Så får markedet, når den tid kommer, avgjøre mer eksakt hvilke ruter vi setter opp og hvor ofte vi skal fly. Vi satser på at hovedmarkedet skal være ut av Norden, men i et lengre perspektiv tror jeg nok at innkommende trafikk til Norge vil kunne utgjøre en vesentlig del av passasjergrunnlaget, sier Skånvik.

Må dumpe billetter

Norwegian planlegger sine langdistanseruter i en situasjon der billettprisene på lange ruter er under kraftig press. Ifølge den svenske Flygprisidex har finanskrise, høye oljepriser og overetablering på flymarkedet presset prisene ned 10 prosent fra et allerede lavt nivå i fjor.

— Flybransjen står foran en ny krise og ingen slipper unna, mener direktør Ole Stouby i Travelmarket, som står bak indeksen.

En billett som i uke 3 i 2011 kostet 6076 svenske kroner, koster i mars 2012 bare 5475 kroner. Det er 10 ruter som er med i denne prisindeksen.

kem@aftenposten.no