Morsdag feires rundt om i hele verden, hovedsakelig i mai, men også enkelte steder i mars, april og på høsten. Det er bare norske mødre som feires denne måneden (andre søndag i februar). Valentinsdagen ligger fast på 14. februar over hele verden, som betyr at det aldri er mer enn seks dager mellom de to merkedagene.

Det merkes godt hos landets blomsterhandlere.

— Ja, dette er to store blomsterdager. Omsetningen på lørdag før morsdagen er som en veldig god uke ellers i året, sier Erling J. Ølstad.

Han er administrerende direktør i Mester Grønn, som er Norges største heleide blomsterkjede.

— Det unike med Norge er at morsdag og Valentinsdagen er såpass tette. Valentinsdagen er den største blomsterdagen i året i Europa. Når de er så tette som i år, må vi gjøre innkjøpene til de to dagene den samme uken, når roseprisene er på sitt aller høyeste. Det betyr at roser til mor i morgen er dyrere enn ellers på grunn av at den ligger så tett til Valentinsdagen, sier Ølstad.

Blomsterprisene settes nemlig på internasjonale børser, som betyr at etterspørselen i hele verden påvirker.

— Vi kjøper på verdensmarkedet som alle andre, og da får vi en ekstra utfordring når de to dagene kommer så tett. Marginene våre er mindre nå, fordi våre innkjøpspriser er ekstra høye, men vi kan ikke legge på prisen ut til kunden like mye. Det er ekstrempriser på røde roser, for eksempel. Men selv om vi tjener mindre pr. bukett, er det snakk om så store mengder at det går greit likevel, forklarer han.

Dobler salget

Kjetil Swensen, som er daglig leder i den franchisebaserte Floriss-kjeden, presiserer at juleomsetningen er mye større enn denne uken.

- Lørdagen før morsdag er nok den største enkeltdagen i året, men juleomsetningen totalt sett er mye større. Denne lørdagen omsetter vi for omtrent dobbelt så mye som andre lørdager, og det gjelder også for denne uken sammenlignet med en annen uke, sier Swensen.

Han bekrefter at også de tjener mindre pr. rosebukett denne uken.

— For røde roser øker prisen inn til oss mye. Men det er vanskelig å legge på salgsprisen vår like mye. Andre typer blomster, som tulipaner, er det mer faste priser på gjennom hele året, sier Floriss-sjefen.

10 prosent av årsomsetningen

For Interflora, som sørger for blomsterleveringer over hele verden og fra cirka 370 blomsterhandlere i Norge, skulle morsdag og Valentinsdag gjerne kommet med litt større avstand.

— Også hos oss er julen den viktigste sesongen, med omtrent 30 prosent av omsetningen. Nest høyest er morsdag og Valentinsdag, med anslagsvis 10 prosent av årsomsetningen. For oss skulle det gjerne vært litt større avstand mellom de to. For to år siden falt jo morsdag og Valentinsdag på samme dag, sier Dag Henrik Rølmann, daglig leder i Interflora Norge.

- Er det utfordrende å rekke over alle leveringene?

— De dagene her går rimelig greit. På søndag blir det mye levering hjemme hos mødre, mens på Valentinsdagen blir det en del levering på arbeidsplassene, sier han.

Med fly fra Afrika

Rosene på det norske markedet dyrkes stort sett i Øst-Afrika, og sendes direkte til Norge med fly for å gjøre frakttiden kortest mulig. Flyfrakt av roser gir ifølge Ølstad 60 prosent mindre CO-utslipp enn å dyrke rosene i Norge. Her må det drivhus og kunstig varme til for å dyrke roser på vinteren, men i Afrika slipper man å tilføre energi.

- Fra gartneriene i Øst-Afrika tar det cirka tre og et halvt døgn før de er i butikk i Norge. Så det er virkelig snakk om ferskvare, forklarer Ølstad.

Han påpeker at nordmenn er helt i verdenstoppen når det gjelder forbruk av blomster. Blomsterhandlerne kan faktisk støte på problemer med å skaffe nok blomster til slike dager.

— Gartnerne styrer delvis tidspunktet for når rosebuskene blomstrer opp mot denne tiden, men det er et nokså konstant volum av roser som kommer ut på markedet. Så vi kjemper om de samme mengdene som ellers. Når det er så mye blomster i omløp, er det noen som forsøker å lagre litt, men det er jo ferskvare. Derfor gir vi fem dager garanti på avskårne blomster, sier Ølstad i Mester Grønn.

Swensen bekrefter at blomster lagres for å skaffe nok.

— Noen ender opp med å lagre rosene for å sikre seg nok til disse dagene. Derfor risikerer man å få dårligere kvalitet i denne perioden, fordi noen av rosene kan være lagret. Vi gjør alt vi kan for å unngå at det skjer, men sånn er det, sier Swensen.

Blomstersjefene håper egentlig folk vil kjøpe blomster i andre farger, slik at man unngår den ekstreme toppen med røde roser.

— Morsdag er mye tulipaner og mye roser, men Valentinsdagen er mest roser. Få frem at det er den blomsten du liker, ikke hva andre synes, som er det viktigste. Da blir gaven mest personlig, sier Ølstad.

Fra Oslo sentrum til bygda

Morsdagen ble nasjonalt anerkjent i USA i 1914, ifølge Wikipedia. Allerede på 1920-tallet hadde dagen blitt så kommersialisert, at morsdagens grunnlegger, Anna Jarvis, brukte resten av sitt liv og sin formue på å kjempe mot det hun mente var misbruk av den opprinnelige markeringen.

Valentinsdagen ble etablert i den kristne kalenderen i år 496, men har ikke vært særlig utbredt i Skandinavia inntil de senere årene. Ifølge en undersøkelse gjengitt av Dagbladet i 2010, oppga drøyt 33 prosent av nordmenn i parforhold at de kom til å markere dagen.

- Valentinsdagen var i begynnelsen bare et storbyfenomen i Norge. Det har spredd seg fra en liten greie i Oslo sentrum til å bli landsdekkende. Det blir stadig mer og mer aktuelt, sier Swensen i Floriss.

— Trenden vi ser er at morsdag er mer for den voksne aldersgruppen, mens Valentinsdagen er mer for de yngre, sier Ølstad i Mester Grønn.

6,3 milliarder kroner på kort

Julen er den eneste markeringen amerikanerne bruker mer penger på enn Valentine's Day, ifølge Tennessee-avisen Times Free Press.

Tall fra amerikansk varehandelsorganisasjon viser en forventet omsetning på 17,6 milliarder dollar (drøyt 100 milliarder kroner) i forbindelse med denne dagen.

Det tilsvarer 320 kroner for hver eneste en av de 313 millioner amerikanske borgerne.

Amerikanerne vil da bruke 4,1 milliarder dollar hos gullsmeden, 3,5 milliarder dollar på restaurant og uteliv, 1,8 milliarder på blomster, 1,5 milliarder på søtsaker og 1,1 milliarder dollar på valentinsdagskort.

Gullsmedene kan glede seg over 600 millioner dollar mer i omsetning sammenlignet med fjoråret, hvis anslagene slår til. Det skyldes sterkere tro på økonomien, ifølge Times Free Press.