Dermed er ikke Apple kongen på haugen i det sterkt økende og innbringene smarttelefonmarkedet lenger.

Apple lanserte sin nye versjon av iPhone, 4S, i begynnelsen av oktober og salget er godt i gang over store deler av verden.

De to mobilgigantene vil nok kunne se med spenning frem til salgstallene for fjerde kvartal, som da også omfatter julehandelen.

Samsung økte salget sitt av smarttelefoner med hele 44 prosent i perioden fra juli til september, melder Reuters.

Koreanerne kom egentlig ikke ordentlig med i smarttelefonmarkedet før i fjor, mens Apple lanserte sin første iPhone allerede i 2007.

Spiller på flere strenger

Mens Apple ”bare” har sin ene mobil på sin egenutviklede iOS-plattform, har Samsung en hel rekke modeller – fra de enkleste og billige – til de mest avanserte og forholdsvis kostbare modellene. De dekker dermed en langt større bredde i markedet.

I tillegg til å ha satset tungt på Googles operativsystem, Android, har Samsung et eget OS for noe enklere og billigere smarttelefoner, kalt Bada.

De har også valgt å fortsette samarbeidet med Microsoft, og har allerede lansert flere nye modeller med deres Windows Phone 7.5, også kalt ”Mango”.

Få reele konkurrenter

— I smarttelefonmarkedet har Samsungs toppmodeller i Galaxy-serien egentlig ingen andre reelle konkurrenter enn Apples iPhone 4S, sier analytiker Kim Hyun-joong til Reuters.

Han begrunner mye av Samsungs suksess med et effektivt design- og produksjonsapparat som har gitt dem muligheten til å stadig komme med nye og konkurransedyktige modeller på markedet.

— De vil helt sikkert fortsette å dominere markedet også i fjerde kvartal, sier Kim som også er forvalter i investeringsselskapet Midas Asset Management som eier en del Samsung-aksjer.

Doblet overskuddet

Tall som ble offentliggjort fredag viser er rekordoverskudd for selskapets telekom-divisjon. Det er doblet i forhold til samme periode i fjor og endte på 2,2 milliarder dollar. Det står for vel 60 prosent av Samsungs totale overskudd.

Selskapet solgte 27,8 millioner smarttelefoner i tredje kvartal – en nesten firedobling fra samme periode i fjor.

Apples salg gikk ned med 16 prosent til 17,1 millioner solgte telefoner i samme periode. Noe av Apples fall i salg på sensommeren og tidlig høst, kan nok forklares med markedets forventning om en ny telefon litt senere på høsten.

Samsung øker markedsandelen - Apple taper

Samsung hadde 23,8 prosent av det globale smarttelefonmarkedet i Q3, mens Apples andel lå på 9. Salget av iPhone står for nesten halvparten av selskapets totale omsetning.

Samsungs salgssuksess tatt i betraktning, så er det kanskje ikke så rart at de to selskapene slåss i retten i en mengde land for tiden. Apple startet med å anklage Samsung for patentyveri og har fått stanset salget av flere av dres Galaxy-modeller i flere land.

Samsung har på sin side svart med motsøksmål

Flere konkurrenter på gang

Selv om Apple og Samsung nå slåss om å våre på toppen av mobilfjellet, og Samsungs rekordfart inn markedet denne høsten kan se ut til å fortsette – har de også utfordringer som kommer nedenfra.

Microsoft har som nevnt nylig lansert sin versjon 7.5 Mango av sitt mobile operativsystem, og flere telefonprodusenter som LG, HTC og Samsung har allerede lansert nye modeller med dette og varslet flere.

Denne uken lanserte Nokia, som har tapt enormt stort terreng i smarttelefonmarkledet de siste årene, en helt ny smarttelefonserie med nettopp Windows Phone Mango.

Sony Ericsson har også valgt å satse alt på Android – og solgt i bøtter og spann av sine små og nette smartelefoner med og uten utskyvbart tastatur. Torsdag ble det kjent at Sony har kjøpt ut Ericsson av selskapet. Hva det kan bety for baktballansen mellom plattformer og mobilprodusenter, vil bare tiden vise.

Stor bredde i det norske markedet

Hele syv leverandører hadde telefoner på NetComs liste (se listen opp til høyre) over de mest solgte smarttelefonene i september, noe mobilselskapet selv mener vitner om stor bredde i det norske markedet.

— Tre år etter at Apple og Steve Jobs revolusjonerte norske mobilvaner med sin iPhone finner vi i september syv leverandører på NetComs topp-ti-liste over de mest solgte smarttelefonene. Det har vært en grensesprengende reise og vi ser frem til fortsettelsen, sier Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef i NetCom.

To av tre er Android

To av tre smarttelefoner på listen bruker Android som operativsystem med Samsungs Galaxy S II som den mest populære Android-telefonen. iPhone 4 beholdt førsteplassen også denne måneden, men Netcom ser også at salget av Galaxy S II øker stadig.

— Vi observerer at de fleste mobilleverandørene har én modell som selger i store volum, noe som er tilfellet for Samsung med Galaxy S II, SonyEricsson med Arc, LG med Optimus X2 og ZTE med Blade. Dette vitner om at det er vanskelig å posisjonere seg med høyt salg på flere modeller i det norske smarttelefonmarkedet, sier Vederhus.

Blant smarttelefonene som ble solgt gjennom NetComs salgskanaler i september har 31 prosent Apples iOS som operativsystem, 62 prosent kjører på Googles Android og 1 prosent på Nokias Symbian.