— Enhver som hadde kommet hjem og oppdaget prislappen, ville reagert på den, sier Tove Riiser Bjørnestad til bt.no.

Ulike priser

Lørdag annonserte kleskjeden United Colors of Benetton 20 prosent salg på hele butikken på sine avdelinger i Bergen. Bjørnestad var på gavejakt til barnebarnet sitt og stakk innom butikken på Galleriet.

— Jeg tenkte allerede da jeg sto i butikken at det var surr med prisene. Mens jeg lette etter riktig størrelse på en lilla genser oppdaget jeg at noen kostet 499 kroner mens andre var 399, forteller hun.

Men det var først etter hun hadde betalt hun ble overrasket.

— Klærne var en gave og jeg måtte ta av prisene, men under øverste lappen jeg hadde fått 20 prosent rabatt på, dukket det opp ny pris som var mye lavere, fortsetter hun.

- Feilpriset fra Italia

Den påklistrede prislappen på alle de fire klesplaggene var oppjustert 25 prosent fra den originale merkelappen.

- Da er det jo lett å mistenke at butikken har satt opp prisen på varen rett før de annonserte salget, fortsetter Bjørnestad.

Ifølge United Colors of Benetton var ikke varen priset opp før salget.

— Benetton Italia har dessverre feilpriset varene, dette har ført til at hele Norge har måttet prise om varene, sier produktsjef Mari Ringstad til bt.no.

— Det er selvfølgelig veldig beklagelig, fortsetter Ringstad.

Grunn til å overvåke

Forbrukerombudet kommenterer ikke enkeltsaker, men sier at nordmenn har all grunn til å være overvåkende på hvordan butikkene markedsfører prisavslag.

— Tidligere har vi hatt forbrukerelektronikk, sport og møbelbransjen under lupen. Akkurat nå jobber vi spesielt med bransjene innenfor garderobe, dun og sengetøy, forteller fagdirektør Jo Torkel Gjedrem i Forbrukerombudet til bt.no.

Han opplyser om at det fremdeles er store problemer i de sistnevnte bransjene. I de fleste sakene har Forbrukerombudet oppdaget at butikkene har markedsført store prisavslag som ikke har vært reelle.

— Varen må ha en etablert førpris, før det kan kalles et salg. En tommelfingerregel er at varen må være solgt for den opprinnelige prisen i minst seks uker før salget starter, sier Gjedrem.

- Sjekk markedet

Han mener vi nordmenn kan henge oss litt for mye opp i salg.

— Jeg råder alle til å sjekke prisene i markedet og ikke henge seg opp i prisavslagets størrelse, sier han.

— Kjøper du et par ski som er nedsatt 1000 kroner, er det ikke sikkert det er godt kjøp. Det kan like gjerne være billigere ski i andre butikker som ikke er nedsatt