Siden april har Saab-ansatte mottatt forsinket lønn hele tre ganger. De nederlanske eierne Swedish Automobile har solgt sine egne aksjer hver gang for å hente kapital.

Forrige måned så den svenske bilprodusenten seg nødt til å selge fem millioner aksjer til det amerikanske fondet GEM for å kunne dekke lønnen de skylder 1600 ansatte. Saab har store økonomiske problemer og tjener ikke penger.

Saab eies av det nederlandske selskapet Swedish Automobile. Siden nyttår har verdien på selskapets aksjer mistet vanvittige 80 % av sin verdi. Tallene for andre kvartal i år har vært brutale, og det er sammenlignet med tallene fra 2010 som heller ikke var positive.

Saabsjef Victor Muller skulle presentere halvårsrapporten den 26. august, men ble utsatt til i dag klokken 08.00. Nå er den utsatt igjen, melder Dagens Industri.

— Å utsette rapporten med forklaringen «den har ikke blitt klar i tide» gjør du bare ikke. Det er svært uvanlig, sier Claes Hemberg, sjefsøkonom ved svenske Avanza til svenske nyhetsbyrået TT.

Problemer i alle ledd

Bilfabrikken i Trollhätten har stått stille siden påske, med unntak av noen få dager. Ansatte har ikke sett mye til lønnen sin, men i tillegg har ikke underleverandørene fått betalt. Følgelig har nødvendige leveranser til bilproduksjonen stoppet opp.

I Norge ble bare syv Saab-biler solgt i juli fordi det rett og slett ikke er biler å oppdrive.

Kreditorer og fagforeningen truer Saabs eksistens. IF Metall, Saab-ansattes fagforening, har mulighet til å be Saab konkursbegjære sin egen arbeidsgiver fra og med fredag. Dermed kan de skrape ut sine utestående lønninger gjennom å tvangsselge verdier Saab sitter på. Det vil være kroken på døren, kommenterer Dagens Industrisis Afroditi Logothetis.

— Mye har skjedd siden slutten av andre kvartal, noe som gjør det mer nødvendig enn noen gang å lese hva selskapet skriver om de siste hendelsene og utsiktene fremover, mener hun.

Lønnsfest blant Saabtopper

På tross av Saab-krisen har eierne i år tatt ut et utbytte som var over 600 % høyere enn i fjor, avslørte TV4 tidligere i august. Det har satt sinnene i kok hos fagforeninger - og blant svensker generelt.

Informasjonssjef i Saab, Eric Geers, mener å ha gode grunner for å gjøre nettopp det.

— Det var nødvendig fordi de har fått utvidede ansvarsområder. Dessuten gjør de en kjempejobb for å få Saab på beina.

— I tillegg var det viktig for oss at lederlønningene fra de ulike bedriftene i selskapet står i forhold til hverandre, forklarer Geers.

- Vil ikke selge Saab

En av Sveriges større bilforretningskjeder Holmgren Bil meldte for èn uke siden at de ikke ønsker å selge Saab lenger, skriver Svenska Dagbladet.

— Det er viktig for meg å være stolt av de bilmerkene vi selger, og jeg kjenner at jeg ikke lenger klarer å være det når det gjelder Saab, sier eier Benny Holmgren.

Han forklarer dette med at de ikke leverer biler i tide, ikke betaler sine leverandører eller ansatte lønn og at eierne tar ut store penger av et skakkjørt firma.

— Vi kan ikke stole på Saab lenger, sier han.

Flere andre bilforretninger har nå gjort som Holmgren og kuttet ut Saab.