Fagforeningen IF Metall skrev fredag en pressemelding om at de vil begjære Saab konkurs på tirsdag. Saab-sjef Victor Muller melder i dag at redningsaksjonen av Saab ruller.

Svenskene stiller seg noe lunkne til Mullers nye plan. De har hørt det før — mange ganger. Den svenske økonomiavisen Dagens Industri kaller det «Mullers plan D».

Les også:

— Vi kan ikke vente lenger

For nøyaktig èn uke siden begjærte de to fagforeningene Ledarna og Unionen Saab konkurs. IF Metall vegret seg for å gjøre det samme.

  • Medlemmene mener at vi må undersøke alle muligheter for at selskapet overleve før vi ber selskapet til konkurs, sa fagforeningslederen Stefan Löfgren i IF Metall forrige mandag.

Löfgren, som representerer 1.500 Saab-ansatte, mener nå at de ikke kan vente lenger.

Fagforeningen skriver samtidig også at de stadig håper på det flere og flere svenske aviser ville betegnet som et mirakel. Håpet er at en rekonstruksjon av gjelden vil gi selskapet et pusterom. Saab vil med det unngå videre konkursbegjæringer fra alle mulige underleverandører og ansatte.

For å få til det er de avhengig av frisk kapital fra Kina. Ryktene om pengesterke, investeringslystne kinesere har svirret lenge, men mange har uttrykt skepsis til hvor seriøst dette er.

Nå har IF Metall offisielt gitt opp. Saabs største fagforening går inn for å konkursbegjære sin egen arbeidsgiver med hele sin tyngde.

Les mer om det her:

Saab-anke kan avgjøres i dag

Den 8. september avslo tingretten i Vänersborg tingrett Saabs ønske om å rekonstruere egen gjeld.

Av den grunn kan underleverandører, fagforeninger og andre som Saab står i gjeld til begjære den gamle bilgiganten konkurs.

Rettens svar på anken kommer trolig i dag.

— Jeg tror det finnes en rimelig mulighet til at vi gjør en beslutning om klagen i ettermiddag. Ellers blir det i morgen, sier lagmannsdommer Peter Islander til TT.

Fire konkursbegjæringer

Saabs ansatte har ennå ikke mottatt lønn for august. Den skulle de hatt for over tre uker siden, men det er ikke bare de ansatte som er misfornøyd.

Regninger fra et hundretalls underleverandører blir ikke betalt.

Sent i forrige uke sendte den japanske leverandøren Takata-Petri, som blant annet produserer barneseter og «air bag»-løsninger, over fire konkursbegjæringer til Vänersborg tingrett i Sverige. Kravet lå på til sammen 17,5 millioner svenske kroner. Ikke all verden for et konsern som Saab. Problemet er at det har blitt så mange av de.

800 underleverandører har utestående hele 1,3 milliarder svenske kroner hos Saab.

Saab-sjefens plan D

Saab Automobile håper nå på et tilskudd fra kinesiske Youngman på rundt 640 millioner ved slutten av denne uken. Kineserne skal også ha varslet flere påfølgende investeringer.

Det skal rekke til å betale unna de ansattes lønn til og med oktober. Saab vil da også ha noe igjen til å betale unna noen av underleverandørene, skriver Dagens Industri.

Kinesiske myndigheter har på lokalt nivå gitt de to selskapene klarsignal til å gå inn som deleiere i Saab Automobile, men en endelig avgjørelse fra de sentrale styremaktene i Beijing lar fortsatt vente på seg. Det skrev NTB for en uke siden.

Bortsett fra rykter har det ikke skjedd noen stor utvikling siden den gang.

En som har fulgt Saab-situasjonen lenge er redaktør i bilforlaget Jon Winding-Sørensen.

  • Når kinesiske investorer skulle kjøpe Volvo la ikke Kinas myndigheter noen kjepper i hjulene - heller tvert imot. Derfor kan en spørre seg hvor seriøse disse kinesiske investorene er, sa Winding-Sørensen til Aftenposten for noen dager siden.