De over 3000 Saab-ansatte i Trollhättan går en usikker jul i møte. De har fortsatt jobb, men får ikke lønn.

Novemberlønnen, som skulle vært utbetalt for over én uke siden, er ennå ikke inne på konto. Noen garantier om at pengene kommer, har de ikke fått.

Saab-sjefen Victor Muller har i flere uker forhandlet om å skaffe ny eier og midlertidig finansiering for bl.a. å betale de ansatte lønn.

Ingen produksjon

Han bekreftet i går at han forhandler med en kinesisk bank.

Den svenske bilprodusenten vakler dermed videre fra krise til krise.

Bilproduksjonen i Trollhättan nord for Göteborg har vært stanset siden påske. Saab har ikke hatt penger nok til å betale regningene fra flere underleverandører.

Foreløpig har eierselskapet klart å skrape sammen penger til å utbetale lønn til de over 3000 ansatte som dermed har unngått å bli permittert.

Teknologien

Saabs nederlandske eierselskap Swan — tidligere Spyker Car – inngikk tidligere i høst en avtale med kinesiske Pang Da (bilforhandler) og Youngman (bilprodusent) om å kjøpe alle aksjene i Saab.

Men Saabs forrige eier, amerikanske General Motors (GM), blokkerer for å selge Saab til Kina.

GM har utviklet og eier patentrettighetene til teknologien i Saab-modellene 9-5, 9–3 og 9-4X. Amerikanerne nekter å selge denne teknologien til kinesere.

GM er fortsatt minoritetsaksjonær i Saab.

Kineserne

Ifølge svenske og internasjonale medier har Muller og kinesiske Youngman kommet frem til en ny avtale som skal redde Saab. Bilforhandleren Pang Da skyves ut, mens en kinesiske bank kommer inn som mulig ny eier.

Alt står og faller på om amerikanerne kan godta en slik eierkonstruksjon.

Ifølge den godt informerte nettsiden saabsunited.com skal Saab eies med 50,1 prosent av Mullers nederlandske selskap Swan. Kinesiske Youngman får 19,9 prosent av aksjene mens den kinesiske banken får 30 prosent.

Amerikanerne

Med dette håper Muller å få ja fra amerikanerne.

Ifølge Sveriges Radio skal GM få betalt for sine Saab-aksjer. Samtidig skal Saabs lån i Den europeiske investeringsbanken innløses.

Dermed kobles den svenske regjeringen av hele Saab-saken og trenger ikke å godkjenne et salg til Kina.

En forretningsplan for Saab, utarbeidet av Youngman og den kinesiske banken, anslår at det kan komme til å koste flere milliarder kroner å starte opp igjen bilproduksjonen i Trollhättan.