I natt fortsatte transporten av vindmølle-deler fra Eldøyane Næringspark på Stord til vindkraftanlegget på Fitjar. I tillegg til mengder av utstyr, skal rotorblad på hele 45 meter og deler av tårn på 30 meter ut på trafikkerte E39 – noe som krever konvoier med spesialtransporter og politieskorte.

Skal klare svingen

Det er det en stor jobb å frakte de 21 første vindmøllene til fjells.

Ifølge Ole Vidar Lunde, daglig leder i Midtfjellet vindkraft AS, kreves det 13 transporter for hver vindmølle. Av disse er ni så store og lange at de overskrider grensene for veien og vil derfor bli eskortert av politi.

— Vi har testkjørt og vet at vi vil klare svingene, sa Lunde under en pressekonferanse i slutten av juni.

Det er til vanlig stor trafikk langs E39 på Stord mot fergen som går fra Sandvikvåg til Halhjem. For å skape minst mulig kø, vil derfor transportene skje til samme tid hver kveld.

Kan bli kø

Når rotorbladene og tårnene skal ut på veien skjer det med politieskorte på grunn av lengden og bredden på transportene. Ifølge Lunde vil hvert rotorblad inkludert bil være over 50 meter langt, og det vil komme tre slike transporter med vinger etter hverandre på veien.

— Det vil bli hindringer i fremkommeligheten. Dersom folk har det veldig travelt på den tiden, så kjør på vestsiden av Stord, oppfordrer Lunde.

Vindmøllene fra tyske Nordex vil ha en total høyde på inntil 125 meter. Høyden opp til navet vil være på 80 meter, mens rotordiameteren blir cirka 90 meter.

Transportene vil foregå til samme tid hver kveld ut oktober måned.

STORE DIMENSJONER: 45 meter lange og nærmere ti tonn tunge. Det er enorme dimensjoner over vindmøllenes rotorblad.
Lena Vermedal
OVER ÅDLAND BRU:Mølledelen er bunnseksjonen på mølletårnet som skal reises først. 68 tonn tungt, 430 cm i diameter og 16,5 m lang.
Stein Erik Gilje, Midtfjellet Vindkraft
PÅ REKKE OG RAD: Vindmølledeler fra produsenten Nordex ligger klar på Eldøyane på Stord for transport til fjells i Fitjar.
Lena Vermedal