Nye beregninger viser at det koster deg rundt 300 kroner hver eneste dag å eie og kjøre en helt alminnelig familiebil.

Har du en ny bil til 370.000 kroner, så koster den deg snaue 90.000 kroner i året, eller 262 kroner for dagen, viser utregninger fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Den samme bilen, enten det er en Volkswagen Passat, Toyota Avensis eller Peugeot 508, koster vel drøye syv kroner kilometeren å kjøre. Det betyr i praksis at en tur med privatbilen fra Bergen til Voss koster deg 721 kroner – én vei.

De faktiske kostnadene er i mange tilfeller dobbelt så høye som det de fleste får i kjøregodtgjørelse.

Høyt verditap

— Det er først og fremst verditapet som koster flesk. Vi snakker fort om 30 prosent det første året for en ganske alminnelig bil. For dyre biler kan det være snakk om opptil 50 prosent av kostnadene, sier markedssjef Jan Petter Røssevold i OFV. Det er han og kollegene som har utarbeidet tallene, som er basert på priser og kostnader i 2011.

Røssevold legger til at kostnadene ved å eie og kjøre bil det siste året har steget mer enn den generelle prisstigningen.

Nybilprisen holdt seg stort sett i ro i 2011. De økte kostnadene skyldes først og fremst mer bompenger og ikke minst økte forsikringspremier.

Økte kaskokostnader

— Forsikringskostnadene, altså både ansvar og kasko, utgjør over ti prosent av kostnadene til bilholdet, basert på vår gjennomsnittsvurdering med 70 prosent bonus. Ansvarsforsikringen har kun hatt små justeringer, mens kaskokostnadene har hatt en markant økning, sier Røssevold.

Samlet har dermed forsikringskostnadene hatt en økning vesentlig over konsumprisindeksen.

6,2 mrd. i bompenger

Stadig flere bompengeprosjekter og høyere satser fører også til økte bilkostnader. I 2010 ble det innbetalt 6,2 milliarder kroner i bompenger. 77 prosent av denne summen, 4,8 milliarder, er innbetalt fra personbiler.

— Med utgangspunkt i at det er 2,3 millioner personbiler her i landet, betyr dette at hver bileier betaler i gjennomsnitt 2100 kroner i bomavgifter. Da har vi tatt utgangspunkt i en kjørelengde på 15.000 kilometer. En som kjører 20.000 kilometer i året, legger igjen 2800 kroner i bommene, sier Røssevold.

Dieselbiler billigst

Selv om myndighetene ønsker å endre på det, er fortsatt dieseldrevne biler billigere å eie og kjøre. Det dreier seg fort om en forskjell på fire–fem tusenlapper i året.

Det er først og fremst drivstoffutgiftene som utgjør forskjellen mellom bensinbil og dieselbil. Samtidig er det tatt høyde for at dieseldrevne biler holder seg litt bedre i pris enn tilsvarende biler med bensinmotor.

- Ikke klar over kostnadene

Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, tror ikke bileiere flest er klar over hvor dyrt det er å eie egen bil.

— De merker selvsagt utgiftene til drivstoff, men det er mange skjulte kostnader man ikke tenker gjennom i det daglige. Dette er kostnader man ikke legger sammen fortløpende, og da får man ikke oversikt over hva det i realiteten koster å kjøre egen bil, sier hun.

I Norge går 18 prosent av vårt totale forbruk til transport. Det er seks prosent mer enn snittet i EU-landene.

- For høy engangsavgift

— Det er dyrt å kjøpe og eie bil i Norge, og mange er avhengige av bilhold, spesielt i distriktene og utenfor de store byene. Noen bør nok likevel tenke gjennom om det er verdt prisen å ha egen bil, sier Sagedal.

NAF er opptatt av at engangsavgiften på nybilkjøp skal reduseres kraftig.

— Da får vi samtidig en tryggere og mer miljøvennlig bilpark, som forurenser betydelig mindre enn det eldre biler gjør, sier hun.

Opptatt av forbruk

Daglig leder Kenneth Tveit i Frydenbø Bilsenter sier det nærmest aldri skjer at kunder spør om totalkostnaden ved å eie egen bil.

— De er mer opptatt av den driftsøkonomiske biten, som drivstofforbruk, servicekostnader, forsikring, om bilen er miljøvennlig og hva bruktbilverdien er. Bilkjøperne tenker ikke på veiavgift og bompenger når de handler bil, sier Tveit.

grafikk.JPG
grafikk2.JPG