For en som fylte opp en tank på 60 liter i går i stedet for i dag, betyr det 135 kroner spart. Eksempelet er på ingen måte enestående.

Den billigste dieselen i Bergen i går hadde en Statoil-stasjon med 11,98 kroner literen. En annen Statoil-stasjon, i en annen bydel, hadde dagen før (søndag) diesel til 14,50 kroner. Altså en forskjell innen samme kjede og samme by på 2,52 kroner literen.

Prisforskjeller på ulike innfartsårer

— Det er store prisforskjeller på ulike innfartsårer inn til Bergen sentrum, og det er store variasjoner mellom de ulike ukedagene, sier seniorrådgiver Jan Petter Fedje i Konkurransetilsynet.

Han var ansvarlig for en rapport i vinter som viste at drivstoffselgerne i Norge hadde økt sin bruttofortjeneste betydelig sammenlignet med svenske konkurrenter, hvor marginene hadde stått stille.

— Særlig på innfartsårer hvor det har dukket opp nye stasjoner, ser vi skjerpet konkurranse og at prisene kan droppe betydelig enkelte dager. Det har vi for eksempel sett i Fjøsanger-området, sier Fedje.

Dyrest på torsdag ettermiddag

— Ellers er dieselen og bensinen billigst søndag kveld og mandag morgen. Gjennom uken er mandag ettermiddag og torsdag ettermiddag gjerne de dyreste tidspunktene å fylle på, sier seniorrådgiveren.

- Hvem bestemmer prisene på den enkelte stasjon?

— Hos de stasjonene som eies av kjedene blir prisene stort sett diktert fra sentralt hold, mens privateide stasjoner bestemmer i stor grad selv. Men innenfor disse rammene foregår det lokale tilpassninger.

Fedje råder forbrukerne til å unngå å tanke opp de dyreset ukedagene.

— Det vil skjerpe konkurransen og presse marginene til kjedene, sier Fedje.

Diesel dyrt om vinteren

Kommunikasjonsrådgiver, Alice Bergfall i Norske Shell, sier det er i Bergen og de andre store norske byene at man finner de største prisforskjellene.

— Det er her den lokale konkurransen er sterkest, og mye av prisvariasjonene gjennom uken styres av bilistenes kjøpevaner, sier Bergfall.

Ifølge henne, er det ikke bare gjennom ukedagene prisene varierer. Det finnes også sesongmessige variasjoner som styres av mer globale markedsforhold.

— Prisene på diesel er gjerne høyere om vinteren, fordi dette produktet er nokså likt fyringsolje. Når det er kaldt, øker etterspørselen etter begge disse produktene. Bensinprisene får ikke drahjelp av fyringsoljen , men har en tendens til å stige om sommeren når folk kjører mer bil, sier Bergfall.

Veilendene priser

I likhet med de andre kjedene setter også Shell såkalt veiledende priser, som stasjonene bruker som utgangspunkt for sin prissetting.

— Denne prisen bestemmes i hovedsak av tre komponenter. Rundt 60 prosent av prisen er statlige avgifter. Rundt 30 prosent går til å dekke selve varen, det vil si råoljen og raffineringen av oljen. Tillslutt er det rundt 10 prosent som dekker transport ut til stasjonene, lagerholdet der og fortjeneste, sier Bergfall.

Mer krig enn samarbeid, tror NAF

Ved Norges Automobilforbund (NAF) i Bergen driver de nettsiden drivstoffpriser.no, som løpende skal vise de billigste prisene på ditt hjemsted. Oppdateringen av siden varierer ettersom det er kundene som løpende innrapporterer prisene.

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen hos NAF, mener de store prisvariasjonene i Bergen viser at det neppe foregår prissamarbeid, slik mange har hatt mistanke om.

— Prisene tyder på at drivstoffselgerne overvåger hverandre, og at det som foregår er mer priskrig enn samarbeid, sier Engebretsen.

Det er selvfølgelig ikke bare dieselprisene som har økt siste døgnet hos Shell Express på Fjøsanger, vis a vis Gamlehaugen. Også prisen på 95 oktan bensin har økt siste døgnet fra 13,70 kroner literen til 15,79 kroner.