Vi kommer i gjennomsnitt til å bruke litt over 1000 kroner på julegaver til partneren eller kjæresten denne julen.

Menn er mer spandable enn kvinner, og de som bor på Østlandet vil bruke mest. Ifølge en undersøkelse gjort av Synovate ligger iPhone an til å bli den mest populære gaven for dem mellom 25-40 år.

Blant de over 60 år daler gavmildheten overfor partneren. Mest nøkterne er folk i Midt-Norge, mens folk på Østlandet, utenfor Oslo, er de som sier de vil spandere mest penger på julegaver til den de lever sammen med. Med høyere inntekt øker velviljen til å bruke penger på partneren til jul, ifølge undersøkelsen.

På spørsmål om hva du tror blir årets julegave, havner iPhone øverst på listen, tett fulgt av bøker, flatskjerm og klær.

Menn tror i større grad på flatskjermer som årets julegave, mens de over 60 år satser på at bøker også i år er den beste julegave.

De som har ektefelle går mest for klær — det gjør også folk i Midt-Norge og Nord-Norge.

50 prosent i gang Julekvelden kommer ikke lenger helt overraskende på kjerringa. Mer enn halvparten av landets kvinner har allerede startet julehandelen en måned før julaften. Men mannfolkene henger etter. Bare 27 prosent av dem har startet julegaveinnkjøpene.

— Det gamle uttrykket som julekvelden på kjerringa står for fall. Kvinnene er familiens innkjøpssjefer. De har øynene åpne for gode tilbud og er ute i god tid. De første pakkene til tante i Alta og bestefar på Nordmøre er nok allerede snart klare. Mennene ligger derimot an til å fortsette tradisjonen med panikkhandling like før julaften, sier markedsdirektør i Steen & Strøm, Karl Fredrik Lund.

Regionale forskjeller Magasinets årlige julegavebarometer som måler utviklingen i nordmenns gavehandling før jul, viser store regionale forskjeller.

På landsbasis har rundt 40 prosent startet julehandelen. I Oslo er det bare 32 prosent som er i gang, mens i fylkene Troms, Nordland, Nord-Trøndelag, Møre og Romsdal, Aust-Agder og Telemark har over halvparten kjøpt de første julegavene.

— Våre erfaringer tilsier at urbane områder starter julehandelen seinere. I storbyene har folk større tilgang og flere muligheter til å handle julegavene raskt enn i Distrikts-Norge, sier Lund.

Også ulike aldersgrupper viser store ulikheter. De yngste skiller seg klart ut. I aldersgruppen 15-19 år er det kun 11 prosent som har startet julehandelen, mens seks av ti i aldersgruppen 30-39 er godt i gang, viser målingen.

Rundt 10 prosent av dem som har startet juleshoppingen, er allerede ferdig og kan forhåpentlig puste lettet ut.