Godtas kravet om 80 kroner timen, vil enkelte av de SAS— kabinansatte være blant de dårligst betalte på hele det svenske arbeidsmarkedet, skriver TT.

Åtte fagforeninger, blant dem pilotene, møter klokken 12.30 torsdag konsernledelsen i SAS for å drøfte sparepakken som ble lagt frem mandag.

Sparepakken innebærer at SAS kutter kostnader for 3 milliarder kroner og bedrer likviditeten med samme beløp gjennom salg av enheter, blant dem Widerøe og SAS Ground Handling.

- Bedre å legge ned

Svensk LO reagerer nå på SAS-ledelsens ultimatum og måten kollektivavtaler svekkes på:

— Skulle vi godta dette, hvor er da bunnen? Det er derfor vi sier at iblant er det bedre å legge ned en virksomhet enn å svekke kollektivavtaler, sier LO-leder Karl-Petter Thorwaldsson till TT.

Ifølge LO-sjefen kan de svenske sosialdemokratene umulig ha sagt ja till lånegarantier dersom «man virkelig hadde forstått hva det innebærer for kollektivavtalen.»

Kan ikke stille opp

— Det kan Socialdemokraterna absolutt ikke være opp på. Det kommer man ikke til å gjøre, sier Thorwaldsson.

I 2008 inngikk IF Metall avtaler som innebar lønnskutt, men det var for en begrenset periode. Det var annerledes, ifølge LO-lederen.

Han viser til at en forhandling er to parter som setter seg ned sammen.

— Å gjøre som SAS, å gå ut med krav om endrede arbeidsvilkår under trusler om konkurs, og få støtte av en minister, det er brudd med praksis på det svenske arbeidsmarked, sier Thorvaldsson.

Regjeringene har stilt krav

Lånegarantien som Regjeringen har gitt SAS, forutsetter at sparetiltakene gjennomføres i det omfang konsernledelsen har lagt opp, sa næringsminister Trond Giske (Ap) da sparepakken var lagt frem mandag.

Giske avviste at sparepakkens krav om endringer i lønns- og arbeidsvilkår er unike.

— Prosess- og verftsindustrien i Norge har vært gjennom parallelle situasjoner, sa Giske på en pressekonferanse i departementet.