Da krisepakken for SAS var på plass mandag lovet SAS-ledelsen nye satsinger, raskt. Og nå kommer de første. I løpet av formiddagen skal SAS presentere en samlet pakke på ikke mindre enn 45 nye ruter fra Norden fra 2013. Aftenposten kan imidlertid nå fortelle eksklusivt hvilke 17 rutenyheter som kommer fra Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger i det som er den første pakken med nye ruter fra SAS.

Her er de nye rutene

De nye rutene fra Oslo er: Salzburg, Berlin, Budapest, Santorini, Cagliari, Palermo, Pristina, Valencia, Malta, Lisboa, Athen, Tenerife og Pula.

Fra Stavanger kommer det rute til Antalya, fra Bergen til Antalya og Dubrovnik mens det fra Trondheim kommer rute til Split.

Rutene vil være i salg fra mandag.

— Vi kommer til å være aggressive og på hugget i det norske markedet med direkteruter dit nordmenn helst vil reise. Når vi nå varsler 17 nye ruter fra Norge for neste år er det et tegn på at vi legger opp til en voldsom ekspansjon her, sier konserndirektør for salg og markedsføring i SAS, Eivind Roald, til Aftenposten.

Flere på gang

Roald sier at man ikke kan se bort fra at det kan komme enda flere rutenyheter for 2013-sesongen fra Norge.

- Rutenettet justeres fortløpende og det er etterspørselen som styrer tilbudet. Jo bedre salg jo flere nye ruter. Vi har veldig stor tro på de nye rutene vi kommer med nå, sier Roald.

Norge får klart flest ruter. Fra Sverige og Danmark kommer 10 nye ruter, mens finnene får syv.

Lave priser

Den lavere kostnadsbasen i selskapet kombinert med større utnyttelse av flyflåte og mannskaper åpner muligheter for å få lønnsomhet i ruter til reisemål som ville vært umulig tidligere.

- Jeg kan ikke i dag si nøyaktig hvilke priser de enkelte rutene vil få, men det vil være klart innen mandag når billettene legges ut for salg. Vi skal ligge på et konkurransedyktig nivå, det er helt sikkert. Prisene vil stige etter hvert som billette blir kjøpt, derfor er det de som er kjappest ute som får de laveste prisene, sier Roald.

Direkte

SAS-sjefen sier at selskapet ikke har vært dyktige nok til å tilby direkteruter fra Norge i sommermånedene, da etterspørselen er størst. Her har derimot Norwegian satset, og det med god uttelling.

Alle analyser viser at det er ferietrafikken som kommer til å vokse raskest i årene fremover. Det toget har SAS ambisjoner om å kaste seg på. Da man i fjor lanserte en rekke nye norske sommerruter var responsen overveldende.

- Derfor satser vi enda hardere for neste år. Norge er et godt marked for SAS, og det svarer vi nå på ved å opprette nesten halvparten av de nye rutene fra Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim, sier Roald.

De andre rutene

Fra København åpnes disse rutene: San Francisco, Budapest, Praha, Newcastle, Cagliari, Palermo, Alanya, Thessaloniki, Pulla og Biarritz.

Fra Stockholm: Innsbruck, Pula, Palermo, Cagliari, Thessaloniki, Tel Aviv, Pristina og Alanya.

Fra Gøteborg: Nice og Pristina.

Fra Helsingfors: Paris, Roma, Praha, geneve og Østersund.

Fra Turku: Kittilä

Fra Tampere: Kittilã

Se oversikt over de nye rutene.
Svein Eide