Les også:

De to neste årene kan SAS innlede et nært samarbeid eller opprette et felles selskap med Singapore Airlines og andre asiatiske partnere, sier selskapets viseadministrerende direktør John Dueholm til Berlingske Tidende.

Han legger vekt på at dette ikke er luftige planer, det pågår reelle forhandlinger. Den danske avisen skriver at samtalepartnerne sannsynligvis er Air China og Thai Airways, som SAS allerede samarbeider med gjennom Star Alliance. Dueholm sier at det man forhandler om, er et langt mer omfattende samarbeid enn den store alliansen.

Dueholm kommer med utspillet som en reaksjon på at Norwegian i 2012 vil begynne å fly til New York med en kampanjepris som starter på 1000 kroner for en enveisbillett. Han går langt i å beskylde den norske konkurrenten for å dumpe prisene. SAS mener at kostnadene ved å fly hver passasjer over Atlanteren i Norwegians nye fly vil være 3000 kroner, og da er kapitalkostnader holdt utenfor.

Dette er en påstand Norwegians pressetalsmann Lasse Sandaker-Nielsen avviser blankt.

— Vi forstår ikke hvordan SAS har regnet på dette. Dreamliner-flyene får en helt annen kapasitet enn flyene SAS bruker i dag, og helt andre utgifter til drivstoff og vedlikehold. Og vi kommer ikke til å fly alle de 291 passasjerene tur-retur for 2000 kroner, sier han.

At vedlikeholdskostnadene på helt nye fly er lave, overrasker ikke, men da er det naturlig å regne med høyere utgifter til renter og avdrag?

  • Ja, men vi har en god finansiering i bunn og god kontroll på kostnadene, så det ser vi ikke som et stort problem. Vi ville ikke satset på dette om vi ikke kunne tjene penger.

Pressetalsmannen sier at Norwegian har et helt avslappet forhold til at SAS nå forbereder å gi dem hardere konkurranse ved å starte billigflyvninger fra Skandinavia til Asia og USA.

  • Vi er store tilhengere av fri og åpen konkurranse, sier han. - Samarbeide innen luftfarten er ikke noe nytt, SAS har jo vært med i Star Alliance lenge.