Dagens nyhet om at Norwegian skal bruke 127 milliarder kroner på å kjøpe 222 nye fly har kommet som en stor overraskelse på mange. Nyheten førte til at Norwegian-aksjen på Olso Børs ved 10-tiden hadde steget hele 11,74 prosent. Orden er den største et europeisk flyselskap har gjort noen gang.

«Oppsiktsvekkende»

Hos erkerivalen SAS innrømmer informasjonssjef Knut Morten Johansen at de ikke var forberedt på nyheten som kom i dag.

— Det er ingen tvil om at dette kom overraskende på oss. Ordren er oppsiksvekkende, sier Johansen til Aftenposten.no.

Allikevel påpeker han at det stadig blir vanligere med store ordre hos flyselskapenene.

— Vilkårene fra flyprodusentene har blitt bedre når det gjelder bestillinger av større antall fly. Vi må bare registrere det Norwegian har gjort, og samtidig ser vi at de har valgt 100 Airbus A320 Neo, som er samme flytype som vi allerede har bestilt 41 av, sier Johansen.

- Hva gjør dette med konkurransesituasjonen mellom SAS og Norwegian på sikt?

- Jeg har ikke så lyst til å uttale meg om det, men SAS har løpende vurderinger i forhold til utskiftninger av sine fly. Det er helt klart at vi er opptatt av en lønnsom vekst, og vi har planer om å være et godt alternativ til Norwegian. Vi tror det er viktig med en likeverdighet i konkurransen, og at det gir bedre kvalitet og priser til de reisende, sier han.

Sliter med økonomien

SAS har de siste årene slitt med å levere gode resultater, og økonomien er fremdeles anstrengt. Selskapet har gjennomført store kostnadskutt og oppsigelser for å bli mer lønnsomme.

Enkelte analytikere har stilt spørsmål ved hvorvidt SAS kan overleve på sikt, men Johansen er overbevist om at selskapet fortsatt vil bli en viktig aktør inn mot 2020.

— Ja, det er jeg overbevist om. SAS har vist at selskapet kan håndtere betydelige omstillinger, samtidig som vi har oppnådd å være Europas mest punktlige flyselskap. Det er åpenbart at det er flere sider ved SAS som er godt likt blant de reisende. Samtidig er det viktig å minne om at Norwegian har gjort SAS bedre, samtidig som vi har en kvalitet som Norwegian strekker seg etter. Denne konkurransen kommer de reisende til gode, sier Johansen.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS innrømmer at nyheten om Norwegian-ordren kom som en stor overraskelse.
SCANPIX/KNUT FALCH