— Ting går bedre, og perioden med enorme underskudd er forbi. Det ser bedre ut for de neste par årene, men fortsatt er det veldig vanskelig å oppnå en tilfredsstillende lønnsomhet, sier Preben Rasch-Olsen i Handelsbanken til NTB.

— Det er fortsatt langt fram, men i forhold til hvor man kom fra, er dette en helt annen verden enn det vi har sett de siste 10-15 årene. Årsaken til det er at SAS nå har en ledelse som driver selskapet på en mye bedre måte enn tidligere, sier han.

Budskapet fra SAS' konsernsjef Rickard Gustafson var onsdag at krisen er tilbakelagt, og han håper året totalt sett ender i pluss.

SAS har i mange år har vært betegnet som kriserammet, og så sent som i fjor høst sto den nordiske luftfartsgiganten på kanten av stupet.

Dype kutt i staben

I årets tredje kvartal fikk konsernet et resultat før skatt på drøyt 1 milliard norske kroner, nesten 370 millioner mer enn i samme kvartal i fjor.

— Det er gledelig å kunne konstatere at våre bestrebelser har en effekt, sier Gustafson til nyhetsbyrået TT.

Han skriver i kvartalsrapporten at SAS går «sterkt ut av tredje kvartal med et positivt resultat før skatt på 1120 millioner svenske kroner».

Også SAS-analytiker Jacob Pedersen i Sydbank mener de sterke tallene skyldes sparetiltakene.

— Regnskapet vitner helt klart om at strategiplanen virker, men det er ikke slik at jeg tenker «du verden, hvor de har overprestert», sier han til Ritzau Finans.

Planen går blant annet ut på å kutte antall ansatte fra 15.000 til 9.000. Samtidig selger SAS datterselskaper.

Kvartalsresultatet ble tatt godt imot av investorene, og aksjekursen steg på alle de skandinaviske børsene onsdag formiddag.

- Mer attraktiv

Gustafson opplyser at man har kommet langt med iverksettingen av planen som skal forbedre selskapets finansielle posisjon. Når salget av Widerøe er fullført i september, kommer SAS til å ha fått inn til sammen 2,7 milliarder svenske kroner gjennom ulike salg.

Førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI mener resultatet viser at det går riktig vei for SAS etter «trøkken» med dramatiske tiltak i november i fjor.

— SAS er blitt en mer attraktiv kandidat for oppkjøp enn de var. Spørsmålet er om det er selskaper der ute som er i stand til å kjøpe, sier han til NTB, og viser til at blant andre Lufthansa ikke har gått gjennom de samme sparetiltakene som SAS.

Rasch-Olsen nøyer seg med å si at «et SAS som er lønnsomt, er et langt mer attraktivt oppkjøp enn et SAS som taper penger».

Større trafikk

SAS melder også om en trafikkøkning på 5,6 prosent, og Gustafson viser til forbedret produktivitet og økte passasjerinntekter som følge av at selskapet åpnet 32 nye ruter i sommer.

Tredje kvartal i SAS' forskjøvne regnskapsår går fra mai til juli, og konsernet hadde en omsetning på 11,59 milliarder svenske kroner, en liten nedgang fra samme periode året før.

Selskapet melder om et fall i den såkalte yielden med 0,6 prosent. Dette er tallet som angir inntektene per passasjer. Årsaken er sommerens ekspansjon.

SAS understreker i kvartalsmeldingen at konkurransen i europeisk luftfart fortsatt er hard, men man gleder seg over at etterspørselen på det skandinaviske markedet har økt med om lag 6 prosent i perioden. Dette er mer enn i store deler av Europa.