SAS har vært fortvilet over forbudet mot bonusopptjening på flyreiser innenlands, forklarer konsernsjef Rickard Gustafson.

Poengene kan opptjenes fra og med tirsdag på flyreiser med SAS eller Widerøe innenlands i Norge.

— Vi kan ikke vente. Vi må kjempe for vår rett til å tilby hele produktet i alle land. Det er ingen grunn til at bonuspoeng skal være forbudt i Norge, som eneste land i verden, sier Gustafson til Finansavisen.

Kun bedrifter

Poengnivåene vil bli som på innenlandsflyginger i Sverige og Danmark.

Selskapet har på bakgrunn av juridisk bistand besluttet at bonuspoengene skal begrenses kun til bedriftskunder. Det vil da være en avtale mellom to bedrifter, forklarer Gustafson, og sier at så lenge bedriften godtar avtalen med SAS, kan de ansatte tjene poeng også i Norge. Bedriftskunder utgjør over halvparten av selskapets passasjerer her i landet. De reisende kan deretter bruke poengene privat.

UTFORDRER: - Det er ingen grunn til at bonuspoeng skal være forbudt i Norge, som eneste land i verden, sier SAS-sjef Rickard Gustafson.
SCANPIX

Hovedkonkurrent Norwegian, som nå er omtrent jevnstore med SAS på innenriksmarkedet, avventer en kommentar fra myndighetene.

— Det som er interessant, er jo hva regjeringen gjør. Vil gjerne høre hva de sier først. Tillater de lovbrudd fra SAS, så er jo det et signal om at alle andre også kan ta loven i hånd. Bonusforbudet er der for å beskytte konkurransen og forbrukerne, ikke for å støtte flyselskap, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til NTB.

Hun poengterer at Norwegian ikke kommer til å gjøre det samme, men vil følge reglene som er fastsatt.

For retten

Samtidig som selskapet gjeninnfører poengsystemet, tar SAS den samme saken til retten. Selskapet har som mål å tilby bonuspoeng også på privatreiser i løpet av året. Stevningen har vært planlagt siden oktober i fjor.

Forbudet mot bonuspoeng ble innført etter at SAS i 2001 kjøpte Braathens, og Norwegian ville utfordre monopolet i norsk luftfart.

I oktober i fjor vedtok regjeringen at forbudet mot bonusordninger fortsatt skulle gjelde, noe Norwegian var glad for.

— Vi mener at dette er en klok beslutning fra regjeringen med tanke på å sikre fortsatt god konkurranse i flymarkedet, sa Skånvik til NTB den gang.

Regjeringen la vekt på at konkurransen, særlig på ruter med begrenset trafikkgrunnlag, kunne blitt redusert.

SAS har også klaget vedtaket inn for EFTAs overvåkingsorgan ESA, men behandlingen der kan ta to-tre år.