Det er svært lite som siver ut fra forhandlingene, men danske og svenske medier gjengir uttalelser fra ikke navngitte representanter for piloter og kabinansatte om «en viss bevegelse» og «håp om en tilfredsstillende avtale».

Den nyvalgte lederen for de danske kabinsatte, Helge Thuesen, sier til Danmarks Radio at forhandlerne er fortrøstningsfulle. Ingen av de ansattes forhandlere fra Norge, Sverige og Danmark vil bekrefte at det blir av avklaring før det varslede styremøtet i SAS søndag klokken 12, der spareplanen skal bankes.

Avklaring i 12. time

Hvis brikkene ikke faller på plass i løpet av helgen, kan virksomheten til SAS allerede til uken bli redusert og gradvis gå mot full stans. Kilder Dagens Næringsliv har snakket med, sier at en eventuell avklaring først vil skje i 12. time.

Flere nordiske medier skrev lørdag at styremøtet søndag kan bli forskjøvet utover dagen, hvis det er flyt i forhandlingene.

Konsernledelsen i SAS la sist mandag fram et forslag til en dramatisk sparepakke for å få forlenget livsviktige bankkreditter.

Dramatiske tall

SAS skal kutte kostnader med tre milliarder svenske kroner. For å nå dette målet, skal 800 ansatte i administrasjonen sies opp. De øvrige 9.000 ansatte i selskapet er forespeilet lønnskutt fra 12 til 15 prosent og mer ugunstige vakter.

SAS skal selge ut underliggende virksomheter, som selskapet som håndterer bakketjenester, samt kvitte seg med bygg og eiendommer og andre verdier som ikke direkte berører kjernevirksomheten.

Widerøe vil også bli solgt som en del av pakken som skal frigjøre ytterligere tre milliarder kroner.

Konsernsjef Rickard Gustafson presenterte spareplanen nærmest som et ultimatum, og sa det var lite å forhandle om når det gjelder lønn.

Den svenske avisen Expressen skriver at fagforeningene i de tre skandinaviske landene legger vekt på forskjellige ting. De svenske og norske kabinansatte skal være mest opptatt av pensjonsordningene, mens danskene angivelig kjemper hardest mot lønnsreduksjonene.

Mister lisensen

Berlingske Tidende skrev lørdag at SAS bare har kreditt for å operere i to-tre måneder. Dette er langt fra EUs krav som sier at et selskap skal ha midler til å innfri sine forpliktelser tolv måneder framover. E24 melder at dette kan bety at luftfartstilsynene i de tre skandinaviske landene inndrar flylisensen til SAS og effektivt stanser all flyvirksomhet.

SAS-krisen vekker stor interesse i mange vestlige land. Store nyhetsbyråer, finansaviser og radio— og fjernsynsstasjoner følger de avgjørende forhandlingene. Danske politikere legger tungt press på partene under innspurten.

Økonomi- og innenriksminister Margrethe Vestager sier det er nå eller aldri for flyselskapet.

– Det er ingen tvil om at SAS er i en svært vanskelig situasjon. Men jeg kan konstatere at det bare finnes én løsning, og den blir det nå forhandlet om. Det trengs mot og nøktern realisme. Dette er SAS' sjanse til å overleve, sier Vestager i en epost til nyhetsbyrået Ritzau.

For norske myndigheter utgjør kontakten med Svalbard et spesielt problem, siden det bare er SAS som betjener rutene til og fra øysamfunnet.

Sysselmannen og Longyearbyen lokalstyre la fredag ut informasjon om en mulig vanskelig situasjon på grunn av situasjonen i SAS. Dersom flytransporttilbudet skulle bli berørt, vil Samferdselsdepartementet bidra til å begrense konsekvensene. Ambulansetransport bli ikke berørt, heter det i en melding.