• Vi jobber til vi er ferdige, sier Jens Lippestad, som leder norske, svenske og danske SAS-piloters forhandlinger med konsernledelsen om kostnadskutt.

Lite har lekket fra forhandlingsmøtene som har pågått i København siden torsdag. I tillegg til pilotene forhandler også de kabinansatte. De mest krevende punktene i forhandlingene er konsernledelsens krav om endringer i lønnsnivå, pensjonsavtaler og arbeidstidsavtaler.

Sparepakken som SAS-ledelsen la fram mandag denne uken, innebærer at selskapet må kutte kostnader for 3 milliarder kroner. I tillegg skal likviditeten bedres med et tilsvarende beløp gjennom salg av enheter, blant dem Widerøe og SAS Ground Handling.

En forutsetning

Kostnadskutt og bedret likviditet i minst det omfanget sparepakken legger opp til, er en forutsetning for lånegarantien som SAS har fått tilsagn om fra sju banker og de tre nordiske regjeringer.

Lippestad vil fredag formiddag ikke si om det ligger an til at at partene i forhandlingene vil trenge tiden fram til søndag.

Men da må de være ferdige, ifølge konsernledelsen. Søndag møtes SAS-styret for å avgjøre om det er grunnlag for å drive selskapet videre.

SAS beroliger kunder med at flyselskapet regner med å være på vingene også mandag.

— Vi forventer at avtalen faller på plass, sier pressesjef Trine Kromann-Mikkelsen i SAS til Ritzau.

Litt lavere salg

Ifølge Finansavisen fredag merker SAS at billettsalget fram i tid har falt på grunn av frykt for at partene ikke blir enige om kostnadskutt innen søndag kveld. Derfor må tidsfristen holdes.

Men det er ikke snakk om full stopp i billettsalget. Storkunder ringer til SAS og spør om de kan bestille reiser i neste uke som vanlig. Fritidsreisende er imidlertid avventende med å bestille ferieturen i juleferien og neste år, skriver avisen.

SAS har ingen kommentar til billettsalget. Selskapet kommenterer aldri denne type tall, ifølge IR-direktør Sture Stølan.