Avtalen med Dansk Pilotforening (DPF) omfatter rundt en tredel av alle selskapets flygere, skriver nyhetsbyrået Ritzau.

— Sammen med Dansk Pilotforening har vi i dag tatt et langt skritt framover og inngått en avtale som gjenspeiler SAS' og nåtidens konkurransesituasjon, sier konsernsjef Rickard Gustafson.

Den nye avtalen er kraftig forenklet, fra 238 sider til knapt 40 sider.

Frist onsdag

SAS Norge Pilotforening har ønsket å signere en avtale med selskapet innen 1. april. Svenske piloter og den største norske pilotforeningen har fått utsatt fristen.

Flygerne kommer til å måtte si fra seg rettigheter de har brukt 60 år på å opparbeide seg, ifølge Dagens Næringsliv.

Samtalene mellom ledelsen og pilotforeningene i SAS begynte i desember i fjor. Nestleder i SAS Norge Pilotforening, Svein Duvsete, har uttalt til DN at han ikke tror selskapet blir kastet ut i en opprivende konflikt, slik konkurrenten Norwegian ble nylig.

— Jeg tror alle ser behovet for at selskapet får en mer fleksibel avtale. SAS må bli mer konkurransedyktig, så vi kan utvide i helt nye markeder. Selskapet må jo tjene penger, sier Duvsete, som representerer flygerne som ble med over da SAS kjøpte Braathens i 2001.

Forlenget frist for NSF

Norske SAS-flygeres forening (NSF) har fått forlenget sin forhandlingsfrist med inntil to måneder. Leder Rune Sundland reagerte kraftig da den over 60 år gamle pilotavtalen ble sagt opp i vinter.

Han mener det er for tidlig å si om partene blir enige.

— Etter påske skal vi snakke om reelle krav, og da finner vi raskt ut om partene kommer til enighet innen kort tid, har Sundland sagt til Dagens Næringsliv.