Den danske kabinforeningen Cabin Attendants Union (CAU) inngikk mandag ettermiddag en avtale med SAS, etter å ha forhandlet i nesten 15 timer på overtid.

Dermed er alle fagforeningene i selskapet med på sparetiltakene.

I morgentimene mandag ble den ene fagforeningen etter den andre enig med SAS-ledelsen om sparetiltakene som kan bidra til å berge selskapet fra konkurs. De syv fagforeningene har gått med på å heve pensjonsalderen og jobbe mer for lavere lønn.

Forhandlingene med den danske kabinforeningen CAU trakk imidlertid i langdrag.

Foreningen er kjent for å være en tøff forhandlingspartner, og også denne gangen var det foreningen under ledelse av Helge Thuesen som holdt SAS på pinebenken.

Ved lunsjtider mandag ble forhandlingene løftet et nivå opp. SAS-styreleder Fritz Schur ankom da København, og han skal ha innledet forhandlinger med Sorgenfrey i hovedorganisasjonen FTF, som organiserer 450.000 dansker, deriblant de kabinansatte.

Etter planen skal styret i SAS møtes senere mandag, sammen med finansieringsgruppen som består av bankene Nordea og Swedbank, den svenske og norske stat, samt Wallenberg-stiftelsen KAW.

Der blir det avgjort om avtalene mellom SAS og fagforeningene er gode nok til videre finansiering.

— Tøffe kutt i lønn og pensjon

SAS-aksjen har steget kraftig på de skandinaviske børsene mandag. Ved børsåpning i København steg aksjen med 26 prosent, i Oslo og Stockholm med 24 og 22 prosent, skriver DR.

BLE ENIGE: Elisabeth Goffeng, leder for de kabinansatte i Norge, kommer ut av SAS-huset på Kastrup mandag morgen.
SCANPIX
PÅ PLASS: SAS' styreleder Fritz Schur ankommer SAS-huset på Kastrup i 12-tiden mandag.
SCANPIX

Norsk Kabinforening (NKF) ble enige med SAS drøyt åtte timer etter den opprinnelige fristen ved midnatt. NKF-leder Elisabeth Goffeng sier at hun forlot forhandlingsrommet med blandede følelser like etter klokken åtte mandag morgen.

— På den ene siden er jeg lettet fordi dokumentet vi nå har undertegnet ikke gir oss så tøffe kutt som de opprinnelige kravene. Men på den andre siden er det fortsatt svært tøffe kutt i lønn og pensjon og økt arbeidstid som våre medlemmer nå godtar, sier Goffeng til E24.

Nestleder i Norsk Kabinforening, Espen Pettersen, sier at foreningen har måttet gi etter på absolutt alle områder.

— Vi er med på å redde arbeidsplassene til våre kolleger og redder SAS, men vi kommer til å føle dette på kroppen, det blir tøft, sier Pettersen.

Jens Lippestad, leder i de norske SAS-flygernes forening (NSF), sier til NTB at han er provosert over prosessen.

— Ledelsen har lagt frem et ultimatum, en trussel, og dette har vært en planlagt, gjennomtenkt strategi for å for gjennom ting de ikke ville klart med forhandlinger, sier Lippestad.

- Tjene mindre, jobbe mer

I likhet med Pettersen sier Lippestad at de har kommet SAS i møte på så godt som alle områder.

— Vi har fått kuttet et beløp tilsvarende én månedslønn og har gått med på å jobbe åtte prosent mer. Dette har vært en meget uvanlig forhandling. SAS-ledelsens diktat nektet vi å godta. Vi har kjempet for en reell forhandling. Det er ikke det vakreste som har skjedd i skandinavisk arbeidsliv, dette her, sier han utenfor SAS-hovedkvarteret i København.

Lippestad sier at SAS-pilotene blir 30 prosent billigere fordi de skal tjene mindre og jobbe mer. Etter knapt å ha sovet på tre døgn skal han mandag til Norge for å informere medlemmene om den nye avtalen.

— Jeg er glad for at vi er kommet til enighet, men dette er en prosess som har skapt sår. Det tar tid å bygge opp de gode relasjonene igjen, men nå må vi begrave stridsøksen og se framover, sier NSF-lederen.

Flere reisende våknet opp til avlysninger mandag, da morgenruter mellom Oslo og København og Helsinki og København ble innstilt. En SAS-ansatt sier til svenske Expressen at de innstilte avgangene skyldes mange sykemeldinger, skriver Politiken.

- Ingen god avtale for oss

SAS Norge kabinforening (SNK) var den første fagforeningen som natt til mandag signerte en ny kollektivavtale med flyselskapet.

Det svenske nyhetsbyrået TT sin reporter utenfor SAS-kontoret i København så kort tid før avtalen ble kjent i ettiden at folk i en av etasjene omfavnet hverandre.

MØTE: Søndag kveld var det hektisk møteaktivitet i hovedkvarteret til SAS i København.
JOHAN NILSEN
- MÅ BLI ENIGE: SAS-sjef Rickard Gustafson kommer ut av SAS-huset på Kastrup mandag morgen.
SCANPIX

— Noen måtte ta ansvar og være først, sier SNK-leder Anneli Nyberg til DR.

Til NRK sier hun at det var med blandede følelser de underskrev avtalen. Hun tror verken SAS Norge kabinforening eller flyselskapet er fornøyde med avtalen.

— Det er ingen god avtale. Vi har gjort dette for å redde selskapet. Det handler om å forsøke å redde jobbene våre og gi passasjerene en trygghet om at de kan fly med oss i morgen. Vi valgte å ta ansvar for våre medlemmer og deres arbeidsplass og for kundene våre. Nå vil vi se fremover på hvordan vi kan komme videre, sier hun.

Lønn skal ha vært det vanskeligste forhandlingspunktet.

— Det griper rett inn i lommeboken til alle ansatte og er ofte det vanskeligste.

Må tro på ledelsen

Fagforeningen til de tidligere Braathens-pilotene i SAS, SAS Scannor Flygerforening (SNF), var de første pilotene til å underskrive ny avtale med SAS-ledelsen. Avtalen ble undertegnet klokken 5.30 mandag morgen.

— Vi har sagt ja til å være med på innsparingene som må på plass, bekrefter leder i SNF, Jan Levi Skogvang, overfor NTB.

— Avtalen inneholder innsparinger på både lønn og pensjon. Vi må bare tro på ledelsen når de sier dette kan redde selskapet, sier Skogvang.

Rune Sundland, nestleder i de norske SAS-flygernes forening, opplyser at pensjonen er endret fra ytelsespensjon til innskuddspensjon, noe som blir betydelig rimeligere for SAS.

— Vi reduserer pensjonsutgiftene til SAS med over en milliard. Vi kutter godtgjørelser tilsvarende én månedslønn. Vi fjerner de fem øverste trinnene på lønnsstigen. Vi byr på mellom syv og åtte prosent mer arbeidstid. Og vi har gjort ting i avtalen slik at vi blir mer fleksible enn før, sier han til NTB.

- Svært vanskelig beslutning

De svenske kabinansatte i fagforeningen Unionen sa ved 5.30-tiden også ja til en ny avtale med SAS. Unionen representerer rundt 600 kabinansatte, melder nyhetsbyrået TT.

I KRISE: SAS-ledelsen har vært i forhandlinger hele natten og morgenen. Selskapet kan gå konkurs.
JOHAN NILSON

— En svært vanskelig beslutning, skriver leder i Unionen, Cecilia Fahlberg, i en pressemelding.

Den norske SAS-toppen Eivind Roald sa tidligere søndag kveld at han mente det var 50 prosent sjanse for å unngå konkurs.

Han sitter tett på de dramatiske forhandlingene i København.

— Vi har 50 prosent sjanse for å lykkes. Men jeg vil gjerne legge til at vi bare har ett mål for øye, det er selvsagt å få en løsning. At vi finner en løsning fortjener alle våre 27 millioner passasjerer. Det er de vi lever av, sa Roald til Aftenposten.

- Lettere å selge SAS nå

I halvannet år har de nordiske regjeringene uten hell arbeidet med å finne kjøpere til SAS. Ifølge Ole Kirchert Christensen, ekspert i luftfart og direktør i konsulentvirksomheten Travelbroker, vil spareplanen kunne bane veien.

— Med den manøver som selskapet foretar nå, er det ingen tvil om at SAS er blitt vesentlig mer attraktiv for potensielle kjøpere, sier han til Ritzau.

Han slår fast at SAS vil overleve, men legger til at alle utfordringer ikke er ryddet av veien. For selv om selskapet nå kan bruke mindre penger på flygere og kabinpersonale, har SAS fortsatt større kostnader enn konkurrentene på en rekke områder,

De høyere kostnadene knytter seg til materiell. SAS får først i 2014 nye fly som bruker mindre drivstoff. Det er et problem, fordi drivstoff sammen med lønninger utgjør de to største utgiftene, ifølge Ole Kirchert Christensen.

I tillegg til større kostnader knyttet til drivstoff, har SAS også større kostnader knyttet til loungeområder og catering enn konkurrentene.

Tror du SAS vil overleve?

TØFFE FORHANDLINGER: SAS' konserndirektør Flemming Jensens utenfor selskapets hovedkontor i København i natt.
JOHAN NILSEN