Hvis det skandinaviske flyselskapet bestiller 18 fly, er den offisielle prisen rundt 30 milliarder kroner. SAS slipper da unna med en solid rabatt og må trolig ikke betale mer enn 15-16 milliarder, skriver Dagens Næringsliv.

— Vår klare oppfatning er at vi har fått en meget god pris. Det baserer vi på hva vi kjenner til om kontraktsverdier i markedet. Dette følger vi veldig tett, sier sjefforhandler Johan Claesson i SAS til avisen.

Det er vanlig at flyselskapene får mellom 30 og 50 prosent rabatt, men flere faktorer spiller inn. Ordrestørrelsen og en total utskiftning av flåten på lang- eller kortdistanse er viktig.

SAS kjøpte det første Airbus-flyet allerede i 1980 og nyter derfor godt av langsiktige relasjoner med flyprodusenten. Det er dessuten viktig for prisen å være tidlig ute med bestillingen.

SAS opplyste tirsdag at de har fått utsatt betalingen til flyene er levert. Flyselskapet har også forhandlet seg fram til levering to-tre år tidligere enn ventet.

Da Norwegian kjøpte 222 kortdistansefly i januar 2012, skrev Dagens Næringsliv at flyselskapets rabatt var 45 prosent av listeprisen på 127 milliarder kroner. Den samme rabatten sikret flyselskapet seg da de bestilte de nye Boeing Dreamliner-flyene.