Ordren har en verdi på 3,3 milliarder dollar, opplyser selskapet. Det tilsvarer omtrent 20 milliarder kroner.

Åtte av de nye flyene SAS nå investerer i er A350-900XWB, Airbus-konsernets aller nyeste fly og konkurrenten til Dreamliner. Flyet som lettet for første gang 14. juni i Frankrike, skal være blant de mest drivstoffgjerrige og støysvake fly som hittil er utviklet. De øvrige fire er av typen A330-300 Enhanced.

Sliter med underskudd

I tillegg vil SAS oppgradere kabinene i dagens flåte av A330/340-fly.

Selskapet har lenge slitt med lønnsomheten og arbeider intenst med å redusere kostnadene. I første kvartel hadde SAS et underskudd før skatt på 823 millioner kroner, mens andre kvartal endte med 270 millioner norske kroner i minus.

Selskapet har fått kritikk for sin gamle flypark med høyt drivstofforbruk, men sier den nye investeringen vil redusere forbruket av drivstoff betydelig og senke kostnadene.

— Ledende i bransjen

— De store tekniske forbedringene fra denne omfattende fornyelsesplanen kommer til å gi SAS en langdistanseflåte som er den ledende i bransjen. Den kommer til å øke vår konkurranseevne og styrke vårt tilbud til kundene, sier konsernsjef Richard Gustafson i en pressemelding fra SAS.

Foruten de åtte A350-flyene som er bestilt, har SAS også opsjon på ytterligere seks fly av samme modell.