SAS-direktøren tilbakeviser kommentarene fra Norwegian-sjef Bjørn Kjos som sier at «selv om SAS satte sine lønnsutgifter til null, så vil ikke selskapet kunne konkurrere med Norwegian».

— Med den avtale som nå er inngått, så kommer SAS i fremtiden til å komme ned på Norwegians kostnader, sier Stølen til Svenska Dagbladet.

To-tre år

Stølen sier videre at SAS' vurdering er at om man sammenligner en flyging såkalt vinge mot vinge, med samme flytype og strekning, så vil SAS ligge på nivå med Norwegian om to-tre år.

Ordkrigen mellom de to selskapene dreier seg om det bransjen kaller CASK, som er beregningen av omkostninger per sete per kilometer. Stølen sier SAS' gjennomsnittlige CASK på 82 øre, som er tallet i det siste regnskapet, vil bli kraftig redusert som følge av den nye spareplanen.

54 øre

Han bruker et eksempel med en Boeing 737-800 på ruten mellom Oslo og Amsterdam.

— Ifølge våre analyser så kommer Norwegian til å ligge på en CASK på mellom 54 og 62 øre. Med vårt program, så vil SAS ligge på 54 øre, sier Stølen.

Han avviser kommentarer fra Kjos om at SAS aldri vil nå deres kostnadsnivå, selv om de skulle droppe å betale sine ansatte.

— Dette stemmer ikke. Vi har lønnskostnader på 12 milliarder svenske kroner årlig. Fjerner man disse, så lander vi 35 prosent under Norwegians nivå om man regner vinge mot vinge.