I kampen mot dalende annonseinntekter bruker utgivere av nettsider stadig større og mer prangende annonser. Det finnes imidlertid hjelp for de som lar seg ergre. Programmer som AdKiller, AdSubtract og WebWasher er tilgjengelige for nettbrukere som ønsker en reklamefri, raskere og mer effektiv netthverdag.

WebWasher, utviklet av Siemens AG, har 4 millioner brukere. Blant dem er 1.000 firmaklienter, hevder Reuters. AdSubstract befinner seg i 20 millioner computere i løpet av 2001, spår Ed English i selskapet bak programmet, Intermute.

Det er imidlertid ikke alle som ser blidt på reklamefiltrene.

— Internett blir veldig lite og veldig dyrt uten reklame. Reklamen finansierer innholdet, sier talsmann for Internet Advertising Bureau, Stu Ginsburg. Han tror ikke filtrene utgjør noen umiddelbar fare for annonseinntektene.

Nettbrukerne leser ikke reklame på nettet, uavhengig av filtre, viser en undersøkelse fra det danske analysefirmaet Perception Research & Consulting (PRC).

— Surferne unngår reklamen, hvis de i det hele tatt oppdager den. Folk søker informasjon på nettet og ignorerer bevegelse, blink og farger, sa konsulent i PRC, Lars Jacobsen, til Jyllands-Posten nylig.(Origo)