Nettmedienes popularitet i Russland har aldri vært større enn etter at TV-sendingene i Moskva-regionen forsvant, melder Wall Street Journal.

— Folk ser at uansett hva som går galt i Russland - og det er mye som kan gå galt - vil nettet alltid virke, sier Sergei Shkarupa, leder av landets nest mest populære nettsted, finansnyhetstjenesten RosBusinessConsulting.ru (RBC).

Likevel gir den eksplosive interessen problemer for nettstedene. Både RBC og dets kollegaer Lenta.ru og Gazeta.ru opplever så stor traffikk at de har problemer å ta unna. Mandag forsøkte seks millioner nettbrukere å hente opp sidene til RBC - seks ganger den vanlige trafikken.

— Vi måtte fjerne alle søkemotorene og kutte ned på grafikken - hvis ikke hadde datamaskinene våre knelt, sier Shkarupa til finansavisen.

Men ifølge industriobservatører startet veksten hos russiske nettmedier før brannen. Både Kursk-ulykken og eksplosjonen i Moskva i begynnelsen av måneden førte til at folk flokket til nettstedene etter å ha blitt servert den offisielle versjonen på TV, hevder analytikerne.

— Folk liker nettmediene fordi de er uavhengige, har ingen politisk agenda og bruker en hel rekke kilder - og det på en tid der regjeringen forsøker å kontrollere flyten av nyheter og fore det gjennom statens TV-kanaler, sier sjefredaktør Anton Nosik i Lenta.ru.

Mindre, uavhengige TV-kanaler tjener også på de svarte skjermene fra statskanalene, men det er nettmediene som vil tjene på TV-krisen i det lange løp, tror analytikerne.

— Flere enn noensinne vil benytte nettet som en nyhetskilde etter dette. Det har definitivt økt synligheten til nettmediene, sier Alex Andreyev ved investeringsbanken Brunswick UBS Warburg.

(Origo)