Den over ti år gamle Lada Samaraen til Aleksandr Fokin (35) er klar for og byttes ut. Derfor får han snart denne Lada Grantaen i bursdagsgave fra storebror Jurij (37).

- Det er en overraskelse, sier Jurij Fokin til Aftenposten om doningen han akkurat har kjøpt til lillebroren.

Bedriftseieren Jurij, som eier et vaskeselskap i Moskva, bladde opp 259 000 rubler, rundt 47 500 kroner for den billigste utgaven av Ladas nye flaggskip. Siden lanseringen i desember i fjor, har Lada Granta på rekordtid blitt Russlands mest solgt bil. I september inntok Granta for første gang salgstoppen i Russland, med et salg på 14 050 biler. Dermed brukte Granta ti måneder på ferden til topps.

Sjelden Lada-suksess

Da Granta ble sluppet på markedet i desember, tronet den gamle klassikeren Lada Samara på salgstoppen. Samara, som ble lansert i 1984 og ikke vært oppgradert siden 1997, brukte derimot mye lengre tid på ferden dit. For lanseringen av Grantaen er blitt en sjelden suksess for Lada-eieren AvtoVAZ. Næringslivsavisen Vedomosti skriver at «AvtoVAZ endelig gjorde alt riktig, og overrasket ekspertene».

- Granta har det beste forholdet mellom pris og kvalitet. Utenlandske biler i denne kategorien er heller ikke dyre, men Lada Granta er billigere, sier Jurij Fokin.

Selv om 47 500 kroner ikke dyrt for en nybil i Norge, så er det penger i et land hvor gjennomsnittlig månedsinntekt ligger på rundt 4300 kroner. I Moskva er dog månedsinntekten omtrent det doble. Samtidig er prisnivået i Russland bare 36 prosent av det norske, ifølge 2011-tall.

70-talls interiør

For storebror Jurij venter nå en fem timers kjøretur på rundt 40 mil til byen Roslavl, vest for Moskva. Der skal han overraske broren, som nå har en over 10 år gammel utgave av den utgåtte klassikeren Samara. Kjøreturen til Roslavl vil være preget av nøysomhet.

For interiøret til bilen minner undertegnede om en min egen families to Kadetter på 70-tallet. Bilen har ikke elektronikken som mange andre moderne biler har, og heller ikke servostyring eller ABS-bremser.

Men det hindret ikke at det før lanseringen var fem måneders ventetid for en Granta, hos Lada-forhandleren vi besøkte i Moskva. Nå er derimot produksjonen økt kraftig, og det er ingen kø og snakke om. Selv kjører Jurij primært vaskefirmaets minibuss, også en AvtoVAZ-modell. Konen kjører imidlertid utenlandsk, en Mitsubishi Outlander

Slutt for boks-Lada etter 41 år

September ble en historisk måned for AvtoVAZ på flere måter. Ikke bare gikk Granta til topps, men etter 41 år trillet den aller, aller siste Lada Classic, den mest kjente Ladaen av alle, ut av fabrikken i Ural. For de nye eierne, Renault og Nissan, ønsker å fornye Lada. Renault kom i på eiersiden i AvtoVAZ i 2008. Franskmennene betalte 1 milliard dollar for en eierandel på 25 prosent.

Men i kjølvannet av finanskrisen fikk AvtoVAZ store økonomiske problemer, og måtte i likhet med den amerikanske bilindustrien reddes av staten. Tidligere i oktober kunne imidlertid AvtoVAZ kunngjøre at de fikk et underliggende nettoresultat på rundt 130 millioner kroner i første halvår, mot et underskudd på rundt 90 millioner samme periode i fjor.

En voksende middelklasse gjør at Russland ventes å bli Europas største bilmarked rundt midten av tiåret, noe som gjør at Renault og Nissan planlegger å ta over AvtoVAZ innen 2014.

Det er over ti år siden det ble slutt for Lada Norge.