I går kveld ble det kjent at flyselskapet Spanair har gått konkurs. Spanairs siste fly landet klokken 22 fredag, ifølge avisen El Mundo. Minst 22.000 passasjerer i Spania vil i løpet av helgen bli rammet som følge av at Spanair har satt alle flyene sine på bakken, melder spanske medier.

Ving, Apollo og Star Tour skulle etter planen fløyet til sammen rundt 400 turister med et Spanair-fly fra Gran Canaria til Tromsø lørdag, skriver NRK.no.

Uten rettigheter

Og fordi Spanair ikke var medlem av Reisegarantifondet, har fondet ikke mulighet til å refundere penger til kunder som er rammet av konkursen, skriver de i en pressemelding, ifølge NTB.

For dem som har kjøpt sine billetter direkte via Spanairs hjemmeside, er pengene trolig helt tapt. Men har man betalt billetten med et kredittkort, som for eksempel MasterCard eller Visa Gold, kan man høre med sin egen bank om man kan få pengene tilbake.

— Til flere internasjonale kredittkort er det knyttet en konkursforsikring, opplyser avdelingssjef i det danske Forbrugerrådet til NTB.

Har man betalt med vanlig bankkort, er man etter alt å dømme ikke forsikret mot konkurs.

- Passasjerene blir ombooket

For dem som har kjøpt pakkereiser, der Spanair brukes som flyselskap, er det reiseselskapet som er ansvarlig. Selskapet har plikt til å skaffe kunden en flybillett med et annet selskap eller betale tilbake prisen på hele pakkereisen.

— Alle disse passasjerene ble istedenfor fløyet med Mint airways. De ble ikke rammet av forsinkelser og de kom faktisk frem to timer før enn hva som var planlagt fordi de slapp å mellomlande i Spania, sier informasjonssjef i Star Tour Elisabeth Larsen-Vonstett til Aftenposten.no.

Hun regner med at de også skal klare å finne gode løsninger for de andre norske passasjerene som skulle fløyet med selskapet fremover.

— Og dette vil naturligvis ikke koste passasjerene noen ting, forsikrer hun.

Ifølge Larsen-Vonstett, så flyr Apollo, Star Tour og Ving rundt 600 passasjerer fra Tromsø, Bodø og Evenes til Las Palmas på Gran Canaria i uken med Spanair. Dersom man regner ut sesongen så utgjør dette rundt 5000 passasjerer som har booket tur med Spanair tur/retur. Reiseselskapene må nå finne andre løsninger for alle disse passasjerene.

— Ettersom vi klarte å skaffe et fly på så kort varsel i natt, så regner jeg med at vi også skal klare det fremover, sier Larsen-Vonstett.

Hun har ikke oversikt over hvilke økonomiske konsekvenser dette vil få for Star Tour.

SAS taper 1,5 milliarder

Deleier SAS må nedskrive 1,5 milliarder kroner som følge av Spanair-konkursen.

— Dette er et resultat av en ekstremt tøff situasjon i det spanske flymarkedet, sier investorkontakt Sture Stølen i SAS til NTB.

Han viser til en kombinasjon av en vanskelig økonomi i Spania og hard konkurranse med lavprisselskaper som Ryanair.

Kun charterreiser

Spanair ble dannet i 1986 og har hatt 15 prosent av det spanske markedet. På det meste hadde selskapet 25– 30 prosent, skriver NTB.

Eierskapet i det spanske selskapet har kostet SAS svært dyrt, og i 2009 solgte SAS ned sin majoritetspost til 10,9 prosent. Spanair har ingen direkte ruteavganger fra Gardermoen, men flyr norske charterturister for selskapene Ving, Star Tour og Apollo.

SAS sier selskapet så langt det kan, vil hjelpe reisende som rammes av Spanairs innstilte avganger.