Markedsførerne tar i økende grad over webdesignet. Tendensen viser at flere nettsider flyter over av reklame og uønsket informasjon, advarer Mark Hurst i Creative Good. Konsulentselskapet veileder virksomheter om oppbygging av brukervennlig webdesign. Mange nettselskapers trengte økonomiske situasjon er årsaken til annonseoverfloden. Hurst synes imidlertid ikke det er noen god unnskyldning. Selskapene bruker lett hundrevis av millioner på annonser for å lokke brukerne på nettet, men få millioner på skikkelig webdesign. Resultatet er at brukerne møtes av et rot som skremmer dem unna.

— Det velter ut med reklamer, pop-up-vinduer og undersøkelser, mens innholdet brukerne søker kun utgjør en liten del av nettsidene. Nettsider blir laget av markedsførere snarere enn designere som tenker på brukerne, sier den amerikanske konsulenten til Computerworld Danmark.

Hurst mener selskapene kan tjene mye på en design basert på hva kundene legger vekt på. Nettsider er oftest bygget opp fra selskapets synsvinkel. Ved å legge mer vekt på oversikt og service vil brukerne blir vennligere innstilt, mener han.(Origo)