Høyesteretts ankeutvalg oppfylte dermed ikke Forbrukerrådets ønske om en rask avgjørelse i den prinsipielt viktige saken, melder TV2. DnB NOR har tapt både i Finansklagenemnda og i tingretten.

Rundt 1700 andre kunder venter på å få sine saker behandlet i Finansklagenemnda.

De må nå belage seg på å vente i minst ett år til, mens saken går sin gang i lagmannsretten.

— Banken er i sin fulle rett til å gjøre det, hvis de mener de har nye bevis i saken. Men dette er uheldig for alle de hundrevis som venter på en avklaring av de prinsipielle spørsmålene i saken, sier Ivar Petter Røeggens advokat, John Christian Elden.

Tapte 230.000

Banken motsatte seg hurtigbehandling i Høyesterett.

— Det er helt vanlig i norsk rettssystem at man skal gå veien gjennom tingretten og lagmannsretten for å få en grundig behandling. Det mente åpenbart retten også, sier informasjonsdirektør Thomas Midteide.

I juni i år ble DnB NOR dømt for å ha gitt Røeggen for dårlig informasjon om avanserte spareprodukter de solgte ham.

Ifølge dommen ble Røeggen påført et tap på 230.000 kroner.

Til sammen har tusenvis av norske bankkunder tapt rundt 15 milliarder kroner på denne typen produkter.