— Vi tar dette veldig alvorlig, sier Lise Mette Kjellberg, kommunikasjonsrådgiver i Rimi.

Hun forteller at Rimi har fått henvendelser fra kunder om svindelforsøk på Facebook.

Fremgangsmåten er den samme som aftenposten.no skrev om forrige uke. Da var det Rema 1000-navnet som ble misbrukt. I begge tilfellene blir brukerne lurt til å trykke «like» på en lenke eller dele en lenke på Facebook og skrive «Takk, Rimi», eller «Takk, Rema» i den tro at de får et gavekort fra matvarekjedene. I stedet binder man seg til en dyr abonnementstjeneste på mobil.

— Det er helt idiotisk, og vi gjør alt vi kan for å stoppe dette misbruket av merkenavnet vårt. Er noe for godt til å være sant, er det ofte lureri, sier Kjellberg.

Fikk stoppet utenlandsk selskap

Forbrukerombud Gry Nergård forteller at det nå er satt en stopper for virksomheten som ble omtalt forrige uke.

Selskapet Nobinett sto bak virksomheten som utnyttet Rema 1000-navnet. De holder til på Kypros, forteller Nergård. Vianett holder til i Moss og formidler sms-trafikk for innholdsleverandører som Nobinett. Forbrukerombudet tok derfor forrige uke kontakt med Vianett.

— Vi har fått bekreftet fra Vianett at de har stengt aktiviteten knyttet til aktøren Nobinett, sier Nergård.

- Hva tenker du om at det nå er Rimi-navnet som blir utnyttet?

— Da må vi starte på nytt igjen med å kartlegge hvem som står bak det og hvem som formidler det. Dette viser at det er mange aktører som ser sitt snitt til å utnytte norske forbrukeres tillit til Facebook og tjene penger på å misbruke kjente norske merkenavn, sier Nergård.

Advarer kundene

Forbrukerombudet advarer Facebook-brukere og oppfordrer alle til å tenke seg om på nettet.

— Brukerne blir hanket inn i et abonnement som de kanskje først blir oppmerksom på idet de får en stor mobilregning. Det vi ser, er at disse selskapene ofte holder til i utlandet og er vanskelige å få tak i, sier Nergård.

Kjellberg i Rimi forteller at forsøkene på misbruk av merkenavnet har pågått siden før jul i fjor.

— Det skjer med jevne mellomrom. Nå er det kommet en ny kampanje. Når vi oppdager slike svindelforsøk, advarer vi kundene våre på vår Facebook-side om å være forsiktige. Vi sender alt videre til vår juridiske avdeling, sier Kjellberg.

Rådes til å klage

Har man i iveren etter et gavekort trykket «like» på lenken, skrevet «Takk, Rimi» og blitt trukket inn i svindelen, sier Nergård at man må ta kontakt med teleselskapet man bruker.

— Sjekk den spesifiserte regningen, se hvem som står bak og klag til teleselskapet. Hvis man ikke får medhold, klager man videre til brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon. Det som er vanskelig, er at det er veldig mange ledd før det når forbruker. Det er derfor teleoperatørene har fått ansvar for å være kontaktpunkt for forbrukerne, sier Nergård.